Dryper av bitterhet

Alltså här ställer man upp till höger och vänster när arbetskamrater frågar om man kan ta över deras jobb. Och vad får man för det? Inte så mycket som tack. Bara grym besvikelse.

I förra veckan frågade Mackan mig om jag kunde ta hans kvällsjour på tisdag denna vecka. Och det sa jag att jag kunde. Bara för att jag ville vara hygglig nu när han ska sluta i morgon. Jag var till och med så gentil att jag la 50 spänn i insamlingen till hans avskedspresent. Så mycket brukar jag sällan lägga men det var minsta valören i min plånbok.

Men vad var det Mackan skulle göra i tisdags? Det fick jag just klart för mig. Genom facebook. För där är han min kompis. Än så länge. På hans sida på fejan har han nämligen lagt ut en bild på tisdagsmiddagen. Där alla arbetskamrater sitter med runt bordet. Utom jag. Jag fick sitta hemma nykter och blek medan mina arbetskamrater var ute och roade sig på lokal. Inte riktigt schyst, om ni frågar mig.

mackan-suger

 Nej, det tycker jag var riktigt fisigt. Nu är det jag som klipper våra vänskapsband på fejan. För så behandlar man inte en vän. Och jag funderar på att stega in till Anders, som har haft hand om insamlingen, begära tillbaka min 50-lapp och stryka mitt namn på Lycka-till-kortet.

Och min nästa bok i Mackan-serien kommer definitivt heta ”Mackan suger”.

 

Uppdaterat: Och nu sitter jag och jagar upp mig ordentligt. Tänk om det var jobbet som betalade kalaset? Då kan vi snacka om negativ särbehandling.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Dryper av bitterhet

  1. Irene skriver:

    Det finns bara ett ord. Skitstövel!
    Irene

  2. frktjatlund skriver:

    Det är bara förnamnet!

  3. Ruta Ett skriver:

    Nämen, vafaaan!

  4. cruella skriver:

    Men för helvete.

  5. cruella skriver:

    Jag högläste för mina tonåringar och de garvade skräckslaget åt scenariet och skakade på sina unga huvuden över detta grandiosa faux pas. Och på ett plan är det ju tragikomiskt. Vilken klumpig idiot.

  6. frktjatlund skriver:

    @Ruta Ett & Cruella: Ja, det borde finnas en särskild plats i helvetet för folk som saknar fantasi, empati och inlevelse.

    Och, Cruella, måtte han snava ordentligt på sina fötter i framtiden. Så han står på öronen och får en riktig minnebeta.

  7. d skriver:

    Det är sällan jag kommenterar, men det här är ju bara för överjävligt. Fuck him !

  8. Ping: sex år senare | shitochchanell

  9. frktjatlund skriver:

    @d: Om jag inte vore pacifist så skulle jag rösta på kompanistryk.

  10. Erika skriver:

    Bara en fråga, såg att han fick ett nytt jobb på firman enligt linkedin, mötte honom innan semester och då skulle han till ett annat ställe. Vad är det som gäller?

  11. frktjatlund skriver:

    Jag vet inte riktigt. Det han sa när han slutade var att han skulle börja på ett företag på Södermalm. Inget namn jag kände igen.

Kommentera

