Jag skyller på Bildpunkten – bland annat

Välkommen till sällanbloggen!

Och varför har jag hållit mig undan i nästan två veckor? En kombination av flera saker. Som den här till exempel. Hon som kom till världen för två veckor sedan och gjorde att två av hennes äldre syskon har häckat hos oss en hel del.

megapixel

När hemmet utökas med 2-3 personer så får det konsekvenser. Vanligtvis kör jag diskmaskinen varannan eller var tredje dag. Är barnbarnen här så ökar disken inte linjärt i förhållande till antalet hemmavarande. Snarare sker det i kvadrat eller kubik. Diskmaskinen dras igång två till tre gånger om dagen.

Samma sak med behovet att ta fram dammsugaren. Är det bara Maken och jag på våra 84 m2 då räcker det med att ta fram det brummande åbäket en gång i veckan. Men med barn i huset borde dammsugaren köras runt i lägenheten minst en gång per dag. Ja, jag säger borde, mest för att det skulle behövas. Men så ofta blir det inte.

Och allt detta plockande. Det är bara en tidsfråga innan saker som ligger på bord och bänkar hamnar på golvet. För att inte tala om de svarta fårskinnen på köksstolarna. De ligger dammiga och dana i något hörn.

Det här med att saker hamnar på golvet får konsekvenser för mängden smutstvätt. Kläder och handdukar känns inte så fräscha efter en natt på sovrumsgolvet. Eller insparkade under soffan.

Sen ska de äta stup i kvarten. Där är glass av ondo. Den hamnar alltid någonstans på kläderna. Gärna på både shorts och t-tröja. En ren naturlag, skulle jag vilja påstå. Och innan dagen är över är det dags att köra tvättmaskinen.

Och dricka måste man när det är varmt. När det dricks så går det inte att använda samma glas, som gången innan. För man vet inte var man ställde det och det är förenat med livsfara att råka dricka ur någon annans glas. Hur nära släkt man än är. Och innan man vet ordet av så är det dags att dra igång diskmaskinen. Igen.

letourEn annan orsak till mina glesa inlägg är Touren. Julikvällarna förgylls av svepande helikopterbilder från Frankrike och det missar jag inte om jag får bestämma. Men idag är det vilodag för cyklisterna och mig. Och då hinner jag med att plita ner några rader.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag skyller på Bildpunkten – bland annat

  1. Irene skriver:

    Undrade just var du blivit av men detta är ju helt legala skäl att glesa ut inläggen.
    Irene

  2. Telefonissan skriver:

    Men en väldigt fin bebis är det.

  3. Ullah skriver:

    Minns när vi varje sommar tillbringade några veckor på sommaren hos barnens farmor och farfar. Till slut införde farmor knepet att köpa en rejäl omgång engångsmuggar när vi kom, just på grund av allt drickande i nya glas.

  4. frktjatlund skriver:

    @Irene: Det känns som jag inte kommit igång ordentligt efter semestern.

    @Telefonissan: Ja, och hon verkar lugn som en filbunke. Äter och sover mest.

    @Ullah: Fiffig farmor!

Kommentera

