Fotgängarbloggen

Välkommen till bloggen för gångtrafikanter!

Nej, jag vill inte elda på i cykelkriget. Inte heller är jag av åsikten att alla cyklister är dumma. Det av flera skäl. Dels för att jag vet att flertalet gör så gott de kan. Men stans trafikplanering verkar skötas av ett gäng inkompetenta skrivbordsnissar som förmodligen åker bil eller kommunalt. Och dels för att jag själv cyklar emellanåt. Men jag behöver avreagera mig.

Min slutsats är att de dumma cyklisterna är alldeles för många och korsar min väg, alltså min gångväg, alldeles för ofta. Eftersom jag går runt en mil om dagen på stadens trottoarer, gång- och cykelvägar så gives det många tillfällen. Här kommer några betygsatta incidenter från de senaste dagarna.

trecyklar

I morse kom en kvinna vinglade förbi mig på trottoaren. En smal trottoar där cykelbanan löper alldeles bredvid. Om än en nivå ner.

– Är inte du lite för stor för att cykla på trottoaren? frågade jag.
– Vadå då? Jag stod faktiskt där borta och ringde.
– Och det tycker du är ett fullgott skäl?
– Du kommer nog fram dit du ska oavsett om jag cyklar på cykelbanan eller inte.
– Det tror jag säkert.
– Du får ha en bra dag, sa hon i snäsig ton.
– Jag önskar jag kunde säga det samma. Var jag helt enkelt tvungen att genmäla.

femcyklar

I går, på hemvägen, gick jag som vanligt på Skanstullsbrons västra sida. Och det är förenat med livsfara i rusningstid. Cyklar och cyklister kommer i horder när det slår om till grönt i korsningen Götgatan-Ringvägen.

Då blir jag lätt påcyklad av en medelålders kvinna, som cyklar på gångbanan. Hon stannar men vägrar att flytta på sig.

– Här kan du väl inte cykla. Cykelbanan är på andra sidan vita strecket.
– Vadå? Du kan gå på andra sidan bron.
– Varför skulle jag göra det?
– För det är bättre om plats.
– Men hallå! Är du seriös? Ska jag förflytta mig till andra sidan bron bara för att du ska kunna cykla på gångbanan? Varför gör du inte själv det? Cyklar på andra sidan om det är bättre plats där.

fyracyklar

För några dagar sedan, när jag också var på väg hem över Skanstullsbron, blev jag omcyklad av en ung tjej. Hon färdades alltså mot enkelriktat och höll på att braka in i en cykelhord på väg söderut. Då bryter sig en man ur horden och stoppar tjejen genom att hugga tag i hennes cykelstyre.

– Du får inte hålla fast mig, vrålar tjejen.
– Men du cyklar ju mot enkelriktat. Begriper du inte hur farligt det är när det är så många som kommer från andra hållet?
– Jag fattade inte att det var enkelriktat förrän jag var halvvägs över bron. Vad skulle jag göra?
– Kanske vända. Eller varför inte kliva av cykeln och gå?
– Du har i alla fall inte rätt att stoppa mig.
– Det tror jag nog att jag har, sa mannen och drog fram en polisbricka ur bakfickan på sin cykeltröja.
Då gjorde jag tummen upp mentalt och gick vidare.

Varför kan folk som uppenbarligen gör fel aldrig tillstå det? Utan alltid käfta emot. I dag väljer jag nog gamla klaffbron på hemvägen. Det känns lugnare för nerverna.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Fotgängarbloggen

  1. Ettan skriver:

    Underbart det är sånt som får mig att ha önskat att jag blivit polis istället.

  2. frktjatlund skriver:

    Jo, det vore inte fel att ha en bricka att vifta med vid behov. Men det är nog det enda positiva med det jobbet.

  3. ruta ett skriver:

    Oj, det verkar farligt att vara fotgängare i Stockholm. Jag cyklar ofta i stan (Gbg) men kan inte påminna mig att det går till så här. Själv är jag en laglydig cyklist, som aldrig cyklar mot enkelriktat eller rött ljus eller på trottaren.
    Kanske också beror på att jag hellre cyklar och åker spårvagn än går,

  4. Fia skriver:

    Vilken höjdare att polisen kom just där just då! Tjejen måste ju ha känt sig urdum!

  5. Ullah skriver:

    Jag har varit på väg att bli påkörd både en och två gånger av cyklister i Göteborg. De kör till exempel ofta mot rött ljus och inte sällan på trottoarer. Grrrr…

  6. frktjatlund skriver:

    @ruta ett: Det kanske också beror på när man ute och går. I rusningstid är folk som galna i den här stan.

    @Fia: Nej, det verkade inte som hon kände sig särskilt dum själv. I hennes ögon var det polisen som var dum – inte hon.

    @Ullah: Igår blev jag påkörd av en parkerad och låst cykel. Min kjol fastnade i bakre stänkskärmen och drog med sig cykeln så den ramlade på mitt ben. Jag fick ett rejält blåmärke på vaden.

Kommentera

