Vidare söderut

Lika snabbt som molntäcket kan spricka upp, solen gassa från klar himmel, temperaturen stiga till det dubbla så kan det bli precis tvärtom. På några timmar slår vädret om igen. Svarta moln drar in från bergen i väster och förmörkar himlen, regnet står som spön i backen, åskan mullrar hotfullt och temperaturen halveras i ett nafs.

Så var det imorse. På eftermiddagen häckade vi på inomhusbadet. Simmade runt i den pissljumma bassängen när vi inte värmde oss i bastun. Tältplatsen är jättefin men imorgon är det vi som drar upp tältpinnarna och drar vidare. Mot torrare jaktmarker och varmare väder.

Hela våren och har försommaren har tydligen varit kall här. Det låg snö kvar på bergen i Alsace. Och de är inte särskilt höga. Det har jag inte varit med om tidigare. Inte ens för två år sedan när vi var här en månad tidigare.

Jag har laddat med 10 pocketböcker och det betyder en bok på två dagar. Riktigt den hastigheten har jag inte lyckats hålla. Hittills tre avklarade och en påbörjad: Caitlin Moran: Konsten att vara kvinna (underhållande men lite väl pratig och raljerande för min smak), Göran Rosenberg: Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz (fick han verkligen Augustpriset i romanklassen? Det är snarare en reportagebok, om ni frågar mig) och Jussi Adler-Olsen: Flickan i rummet (dansk deckare med en inte alltför trött kommissarie, men med trassligt kärleksliv. As usual).

Den påbörjade är Kristian Lundbergs Och allt ska vara kärlek. Den är tunn men jag får se om jag orkar med att läsa hela. Än så länge känns den som alldeles för mycket upprepning av Yarden. Som jag visserligen tyckte var jättebra.

Jag har nästan två veckor på mig att klämma övriga titlar. Och tar mina böcker mot förmodan slut kan jag alltid låna av Maken.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vidare söderut

  1. Fia skriver:

    Jag har varit sugen på att läsa både Caitlin och Rosenberg. Så de håller inte måttet?

  2. frktjatlund skriver:

    Jodå, Rosenberg håller måttet. Men det är ingen roman.

Kommentera

