Somliga grisar är mer jämlika än andra

På jobbet har vi ägnat oss åt grupparbete på temat Värdegrunder. Med stort V. Ambitionsnivån har verkat hög. Mycket prat om allas lika värde, vikten av återkoppling, vänligt bemötande och hur vi ska arbeta med företagets visioner.

Projektet ska avslutas med att alla avdelningar var för sig ska gå igenom hur man ska arbeta med frågorna i den egna gruppen. Jag har ingen aning om när det är dags för oss på systemutveckling att stöta och blöta ämnet. Vår grupp består av folk som inte är särskilt kommunikativa. Om man säger.

Andra avdelningar ligger före. Säljgruppen till exempel. En av mina kompisar på fejan har även rollen som arbetskamrat och tillhör Marknad sen ett par veckor tillbaka. Och då vankas det andra bullar. I förmiddags checkade hon in på facebook.

Värdegrundsarbete och lunch men nya arbetskompisar — i/på Wermdö Golf & Country Club.

Så nu ska det bli intressant att se hur övriga avdelningar tar sig an uppgiften. Och med vilken budget. Min gissning är vi övrig personal får hålla tillgodo med något av våra konferensrum. Lunchen blir antagligen till självkostnadspris. Jag skulle bli förvånad om det bleve annorlunda.

Och därmed visar man vilken värdegrund, som gäller. Egentligen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Somliga grisar är mer jämlika än andra

  1. Ruta Ett skriver:

    Ja, herregud, så mycket tid och energi jag lagt ner på arbete med värdegrunder, visioner, allas lika värde, vänlighet och fan och hans mormor när jag var lärare – skrivit rapporter, väggtidningar, suttit i konferenser, bikupor, intetsägande föreläsningar och allt möjligt, krängt mig och alla andra ut och in, fram och åter…och resultatet…oftast noll och intet…om man inte räknar alla pärmar som alla papper fyllde…och lunch på golfklubbar var det bara inte tal om – inte fanns det pengar till det, Nej, egen matlåda och möjligen en kanelbulle till kaffet…
    Jag blir illamående när jag tänker på det.
    Så, nu känns det mycket bättre!

  2. malou skriver:

    Med kommunala anslag blir det inte annat än medhavda mackor och reten av elevernas frukt 😉

  3. frktjatlund skriver:

    @Ruta ett: Vi fick varsin macka till första träffen. Alltid något. Men inte tror jag att det kommer att bli någon större skillnad. Folk kommer att fortsätta bete sig precis som de brukar. För det är ju andra det är fel på.

    @Malou: Ja, nu för tiden är inte Statens kaka lite. Den är obefintlig. Åtminstone på lägre nivåer.

Kommentera

