Pigg hemmafru gör sig besvär

Fråga mig inte hur det gick till, men på något sätt hamnade jag på Spårvägsmuseets flickr-konto och bläddrade runt bland en massa gamla Stockholmsbilder. Mitt bland alla gråtonade kullerstensgator fanns några reklambilder. Som den här.

extrakneck

Jag gissar att den är från första halvan av 1960-talet. Den kan inte vara yngre än från 1967, för då bytte lokaltrafiken namn till SL. Min mamma blev tvungen att lämna sin hemmafrutillvaro efter skilsmässan 1962. I två år levde hon på underhållet från styvfadern och sen var det marsch pannkaka ut i arbetslivet. Utan dagis och fritids.

Annonsen visar tydligt hur kvinnors arbetsinsats värderades. Deltid, god timlön, inget söndagsarbete, okvalificerade uppgifter. Och det där med god lön tar jag med en stor nypa salt. ”Fin chans att dryga ut hushållskassan” låter inte som det handlar om några svindlande summor.

Och vad tjänade man 1965. Om man var man hade man dubbelt så stor lön som kvinnor. Åtminstone i det privata näringslivet. Hur mycket en offentliganställd fick månadslön, orkar jag inte sätta mig in. Deras lönesystem var alldeles för komplicerat. Men en privatanställd kvinna hade cirka 7 kr per timme,  vilket motsvarar 65 kr i dagens penningvärde.

Men SS var inget alternativ för mamma. Hon blev växeltelefonist istället. Det passade henne bättre. För snacka kunde hon.

Varning bara: Telefonnumret i annonsen går inte längre till SL. Istället hamnar man hos ett konsultföretag, som måste ha någon form av rekord i ordbajseri.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Pigg hemmafru gör sig besvär

  1. Kristina skriver:

    1963 tjänade en ”hemsamarit” 4 kr och 5 öre i timmen i den kommun jag praktiserade över sommaren. Praktikantens uppgift var bl a att fördela jobb (att hjälpa pensionärer och sjuka) till de timanställda. Inte klokt – idag kräver man kvalificerad utbildning att ”bevilja bistånd”.

  2. Ullah skriver:

    Men tänk att man fick fri uniform!!!

  3. frktjatlund skriver:

    @Kristina: Håller med. 7 kr/timme låter högt. På ett av mina första sommarjobb tjänade jag 4 kr och 75 öre. Och det var 1970. 1973 tjänade Maken 1700 kr i månaden som butiksbiträde på heltid.

    @Ullah: Positivt med fri uniform? Det tyckte inte Syrran när hon jobbade i pendeltågstrafiken. Hon sa upp sig när det blev uniformstvång.

Kommentera

