Nygammalt

Jag är så besviken på min mobil. Förr i världen kunde man lita på telefonerna. Man visste att de var som tidsinställda bomber. Någonstans runt apparatens tvåårsdag slutade den helt enkelt att fungera. Och då visste man att det var dags för en ny. För en reparation kostade alldeles för mycket.

I november 2010 fick jag min senaste telefon av min arbetsgivare. Det är två och ett halvt år sedan. Mobilen är en HTC Desire. Jättehet då, men nu känns designen helt ute och telefonminnet är fullt så det går inte att ladda ner några fler appar eller uppdatera dem jag redan har. Men eftersom själva ringfunktionen fungerar kan jag knappast insistera på att få en ny.

Maken älskar ny teknik och köper gärna en ny mobil så snart det bara går. Och när bindningstiden för hans Xperia gått ut, köpte han sig en nyare modell. Jag fick ärva hans begagnade. Den är både snyggare, nyare och fungerar bättre än min. Så jag är nöjd.

Ettan är av samma skrot och korn, som sin far. Så fort en teknisk nyhet dyker upp på marknaden så kan han inte heller bärga sig förrän han har den i sin ägo. Problemet är bara att placera ut den gamla prylen, som fyller samma funktion.

Häromdagen kom han över till mig med sin platta MS Surface. Den gamla alltså. För han hade köpt en ny. Så nu är jag ägare till en läsplatta med touch-skärm. Och eftersom jag är den enda i familjen, som inte redan har en sådan så är jag nöjd.

Ovanstående mobil och platta har gjort mig till Makens driftkucku. – Nöja sig med andras gamla prylar. När det finns nya på marknaden. Är inte det lite patetiskt?

Nej, det tycker inte jag. Varför alltid köpa nytt när det man redan har fungerar? Konsumtion till varje pris, kan inte hålla i längden.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nygammalt

  1. Ettan skriver:

    Nu fick du ju faktiskt en ny eftersom jag hade 3 nya, så du kan skryta om att du har en nyare än han.

  2. frktjatlund skriver:

    Wow! Jag som trodde att det var din gamla. Tack så mycket!

  3. cruella skriver:

    Själv tycker jag att det är patetiskt att genast byta ut fungerande saker till nytt, av fåfänga.

  4. frktjatlund skriver:

    Samma här. Dessutom är det jobbigt innan man begriper hur allt nytt fungerar.

Kommentera

