Alla gamla sanningar är slut

Förr i världen, när våra barn var små, så fanns det vissa bestämda regler för hur telningarna skulle hanteras. De skulle sova på mage och de skulle äta välling. Inte gröt. De skulle pottränas och nåde den unge som inte var torr runt tvåårsåldern. Då fick mamma skämmas.

Nu är det andra regler som gäller. Barn ska absolut inte sova på mage. Det är rent av farligt. Och gröt är att föredra framför välling. Och visa mig en unge idag som är torr före sin tvåårsdag.

Men mest omtumlande är nog den undersökning, som DN citerar. Forskare i Göteborg har studerat konsekvensen av att föräldrar rengör barns nappar genom att suga på dem. Något som man absolut inte fick göra när jag hade nappsugande telningar. Med hänvisning till att det var den mest effektiva metoden att sprida karies. Men nu kommer man fram till helt andra resultat.

”Undersökningen visade att de barn vars föräldrar sög på deras napp mera sällan utvecklade eksem än de andra barnen.”

Jaha, inte konstigt att våra barn fick allergier och eksem. Så mycket som jag ägnade småbarnstiden åt att spola nappar under vattenkranen.

Nu väntar jag med spänning på ytterligare en studie. Gärna från Kina eller Australien. Och den kommer att behandla nyttan av att äta snorbusar. Ju färskare och såsigare desto bättre. Tänk, de måste ju vara en guldgruva för immunförsvaret.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Alla gamla sanningar är slut

  1. Cici skriver:

    Det där med nappen vet jag att jag har läst om några gånger, men ärligt – vi har nog alltid sugit av nappen när vi inte befunnit sig nära en vattenkran. Resultat: ett av tre barn utvecklade en allergi mot dun och katter. Kan det bero på nappsugningen, tro? Någon karies har inte synts till. Dessutom har dom haft tur som överlevt sin första spädbarnstid för dom har alla sovit på mage. Annars kunde dom ju kvävas av kräkning, sas det.

  2. Ullah skriver:

    Om de inte använder napp då?

  3. frktjatlund skriver:

    @Cici: Ärligt så kan jag inte komma ihåg att jag sugit på barnens nappar. Jag har ett stört förhållande till tänder och skulle aldrig vilja ha barnens karies på mitt samvete.

    @Ullah: Mitt ena barnbarn sög på tummen och hon tyckte på allvar att vuxna skulle suga på hennes tumme om den smakade lite äckligt.

  4. Fia skriver:

    Jag har nästan slutat att läsa om alla nya rekommendationer som kommer hela tiden, och där studier visar att vi har hanterat våra barn på ett galet sätt, eller ätit mat som plötsligt är hälsovådlig. Det är så många studier och resultat som efter en tid får en kontraorder och ska omvärderas totalt.

  5. frktjatlund skriver:

    Samma här. Jag gillar bara att uppmärksamma fenomenet.

Kommentera

