Hög ambitionsnivå

Av flera skäl försöker jag lämna hemmet varje vardagsmorgon i ett tillstånd, som gör att jag gärna kommer tillbaka. Sängarna ska vara bäddade. Disken undanplockad. Smutstvätten i tvättkorgen eller i tvättmaskinen. Och maskinen inställd på att starta två timmar in i framtiden. Allt för grannsämjan.

En annan orsak till att hemmet ska se anständigt ut, är att Maken använder vår bostad som visningslägenhet. Som till exempel när någon firma ska räkna på en offert och vill in och titta på hur standarden är i fastigheten. Eller som i torsdags då några hantverkare ville in och påbörja den planerade fönsterrenoveringen.

Det var snickarna Gunde och Sniklas som behövde fylla sin arbetsdag. Så heter de inte alls. Vad Gunde egentligen heter har jag ingen aning om. Namnet kommer sig av att han är från Dalarna och det hörs verkligen.

Maken ville gå in först genom vår ytterdörr. Bara för att kolla läget. Äsch, sa Gunde. Inte behöver du göra det. Du kan inte märka ut dig mer än grannen snett ovanför dig. Hon hade en dildo i bautaformat liggande på nattygsbordet.

Jaha, aldrig får man vara värst. Snickarnas uppgift var att slita bort all tätningslist runt fönstren. Så att målarna kan koncentrera sig på själva målningsjobbet. Och det fick konsekvenser.

Under de dryga 20 åren som vi bott på Hornsgatan, har jag trott att det varit treglasfönstren som gjort att vi inte märkt av trafiken utanför. Men det var fel. Det är tätningslisterna som dämpat ljudet. Nu låter det som om alla fönstren mot gatan står vidöppna. Och målarna kommer inte förrän om tre veckor.

Så vi får uthärda oväsendet. Och draget. Jag torkar varje dag i fönstersmygarna och trasan blir alldeles svart.

DSC_0002

Jag lovar, det var mindre än ett dygn sedan jag torkade i köksfönstret. Och nu vet jag hur det är att bo på stans smutsigaste gata. Efter 20 år.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hög ambitionsnivå

  1. Fia skriver:

    Men fy! Då gäller det att ni inte tänker på att ni måste andas in en massa oönskat också!

  2. frktjatlund skriver:

    Jag funderar på att spara dammet och skicka det i ett kuvert till hyresvärden. Men det kanske är straffbart.

  3. Fia skriver:

    Då kommer han att tro att det är svart mjältbrand.

  4. frktjatlund skriver:

    Det var så jag tänkte: Pulver i brev = hot.

  5. Telefonissan skriver:

    Jag drabbades av en släng av präktighet efter att ha läst detta och missade min flextidsmarginal två morgnar förra veckan. (Men det var inte så farligt för jag kunde jobba till sent båda gångerna.) Egentligen vill jag också lämna hemmet i en sådant skick som du beskriver. Men får nog inse att det finns omständigheter som gör att man inte orkar. Just denna period i livet är jag glad att jag alls orkar knata till jobbet varje dag och skall nog värdera det lite högre och försöka blunda för den obäddade sängen.

Kommentera

