I ynkligaste laget

Vi har en friskvårdsgrupp på jobbet. Den anordnar diverse aktiviteter. Både på fritid och på arbetstid. Det kan vara allt från stadsvandringar, skärgårdsturer, museibesök till diverse tävlingar.

Vi har haft gångtävlingar i olika omgångar. Då brukar jag ligga i täten och den senaste vann jag. Och bestämde mig då för att aldrig ställa upp mer. Det skyller jag på tävlingsandan i mig. Den som griper mig när det gäller att gå mest. Hösten 2008 bestod mitt liv av Äta, sova, jobba, gå. När jag inte jobbade så var jag ute och gick.

Senaste tävlingen var en ståupptävling. Och det handlade inte om att vara roligast utan tävlingen gällde att stå upp så mycket som möjligt när man jobbade. Vi har höj- och sänkbara skrivbord och man ville pusha för att fler skulle nyttja den finessen.

Själv deltog jag inte. Men det gjorde Petra, Marianne, Annette och Lena. Det vet jag med säkerhet eftersom jag publicerade resultatet av tävlingen på Intranätet. Och nu kommer jag till pudelns kärna: gnället.

Jag undrar över friskvårdsgruppens budget. Vinsterna var i futtigaste laget. Om ni frågar mig. Petra, som vann fick en blomma och två biobiljetter. Och det säger jag inget om. Men övriga vinnare, då? Jo, de fick varsin biobiljett. Alltså en biljett var. Vad är det för vinst? Gå på bio gör man helst tillsammans med andra.

Vad kan tre biljetter kosta? Företag har dessutom 10-20 % rabatt, ser jag på SF:s hemsida. Och summan är alla gånger avdragsgill. Jag hade gärna varit flugan på väggen när man kom fram till prislistan i ståupptävlingen. Och hört hur resonemanget gick.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

