Mameluckmysteriet

Det finns, vad jag vet, inte några mamelucker att tillgå längre. Inte av den typen man hade när farmor var ung. Alltså ”ett underplagg för damer i form av underbyxor, ofta i tunt elastiskt material, med ben som når ner på låret. De bärs över underbyxor, gördel eller strumpebandshållare för att täcka området mellan dessa och strumpskaftet.”

Vem bestämde att mamelucker skulle utrotas? När temperaturen börjar krypa ner mot -10° då känner jag ett behov av något värmande under kjolen och eftersom mamelucker inte längre finns att tillgå, så använder jag löpartights istället. Helst favoritparet som slutar strax under knäna.

I morse var det riktigt kallt. Mameluckkallt rent av. Så jag rev runt i byrålådorna. Utan framgång. Trots att jag visste i vilken låda jag lagt tightsen efter senaste tvätten.

Sen någon vecka tillbaka har jag inte kunnat skjuta in nedersta byrålådan ordentligt. Antagligen för att något, som trillat ner bakom lådan legat i vägen. Sherlock Holmes i mig väckte tanken: Kan det vara mina knälånga tights, som ramlat ner och spärrar utrymmet?

Det är inte lätt att fiska fram saker som hamnat bakom nedersta lådan. Man får vrida ut byrån från väggen, tippa den framåt samtidigt som man håller emot lådorna så de inte far ut och peta fram det som gömmer sig mellan bakväggen och nedersta lådan.

Maken tog på sig att tippa byrån och jag fiskade. Voila! Där låg mina svarta tights. Dammiga var förnamnet. Men jag skakade av det värsta utanför fönstret och kunde ta mig till jobbet ganska varm om stussen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Mameluckmysteriet

  1. Evis skriver:

    Jag köpte på Lindex för bara några år sen och de finns även på en tantunderklädsaffär här i stan. Jag har ett par vita och ett par svarta.

  2. Evis skriver:

    Twilfit verkar ha i siden, men inte i ylle, men det är ju också varmt.

  3. Lillan i Cornwall skriver:

    Jag har fortfarande kvar ett par mamelucker i tunt elastiskt material, som jag kopte någongång i borjan av 60-talet. De fick folja med vid flytten till England 1968 men jag har aldrig använt dem här.

  4. Fia skriver:

    Tur att du hittade dem, även om det finns enklare sätt att plocka fram kläderna på morgonen. Det har verkligen varit bitande kallt ett par dagar, men luften känns så skön och lätt att andas då.

  5. Fia skriver:

    Men förresten, visst brukar det finnas kamelullsmamelucker i stånden som kommer till Sergels torg ibland? Kanske det finns bland stånden på Hötorget?

  6. frktjatlund skriver:

    @Evis: Jag har antagligen letat på fel ställen och vid fel tidpunkt. Så var det med benvärmare ett år. När jag behövde ett nytt par, var allt utsålt.

    @Lillan: Lyckliga du! Här har man frusit ändan av sig senaste tiden.

    @Fia: Tack för tipset! Jag får väl göra en räd inåt city någon helg och undersöka utbudet.

  7. frktjatlund skriver:

    Jag funderade just på om inte tantbutiken Parella på Ringvägen kunde vara värd ett besök. Det sitter en reklamskylt för Calida, samma märke som webbutikens mamelucker.

  8. Telefonissan skriver:

    Du kan väl besöka Parella i detta ärende hursomhelst snälla (och rapportera)? Man är ju väldigt nyfiken på innehavarinnan efter att ha läst bloggen om Parellas skyltfönster.

  9. Rutan skriver:

    Märkligt nog diskuterade jag mamelucker i går kväll med en närstående. Har inte tänkt på dessa onämnbara på säkert 30 år. Kanske för att jag sällan har kjol. Men ett väldigt praktiskt plagg!

  10. frktjatlund skriver:

    @Anna: Här ramlar det in tips. Att jag inte tänkte på nätet? En outsinlig källa, vad det verkar.

    @Telefonissan: Ja, varför inte. Jag passerar ju butiken lite då och då.

    @Rutan: Jag, som nästan alltid har kjol, har tänkt på dem ganska ofta den här vintern. Som jag och många med mig är väldigt less på.

Kommentera

