På undantag

Jag har en mapp i min mejlbox som jag har döpt till ”otrevligt”. Idag hade jag anledning att fylla på den med ett meddelande. Det började med att jag skickade ett mejl till min närmaste chef.

From: Fröken Tjatlund
Sent: den 5 mars 2013 10:12
To: Närmsta Chef
Cc: Chefen ett pinnhål högre
Subject: Kurser

Hej!
Eftersom jag hör att det glunkas om kurser för andra på gruppen, så vill jag också anmäla mitt intresse för att gå någon grundläggande SQL-kurs. Förra gången det var aktuellt kom jag inte i fråga.

//Victoria

Det hade jag inte mycket för. Svaret kom blixtsnabbt.

Hej!
Det finns redan 6/7 personer i gruppen kan SQL så behovet att träna ytterligare är obefintligt.
Behovet vi har är snarare ASP.net, C, C#, C++.
Mats och David är de som står på tur i nuläget tyvärr.

/Totte

Jaha, där blev jag avspisad. Först för att jag ville förkovra mig i fel ämne och sen för att andra hade förtur. Av någon anledning. Och med min vanliga otur misstänker jag att det lär dröja innan jag står på tur. Det var nog fem år senast. Och jag är lite känslig när det gäller särbehandling.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till På undantag

  1. Irene skriver:

    Vad kan man säga? Inget av orden passar sig i tryck i en ”liten men välskött blogg”.
    Irene

  2. Helena skriver:

    Vi har inte behov av att du kan något mer, fick jag veta när jag ville förkovra mig. Jag betalade kursen själv, men fy vad det sved när jag såg att alla andra på kursen fick den betald av sin arbetsgivare.

  3. frktjatlund skriver:

    @Irene: Precis: #@!!¤*€&&] skulle det ha stått i en serietidning. Tur att jag har bloggen, så jag kan avreagera mig.

    @Helena: Det var fisigt sagt av din arbetsgivare. ”Vi vill att våra anställda ska vara attraktiva på arbetsmarknaden” brukar det stå i visionerna. Men så ser det sällan ut i verkligheten.

  4. Fia skriver:

    Har alla en upprättad kompetensutvecklingsplan? Hur ser prioriteringarna ut? Är den övergripande kompetensutvecklingen något ni kan diskutera tillsammans, så att ni alla kan ha koll på att det satsas på all personal? Det är irriterande att företag kan ta sig rätten att dutta ut lite kurser och tjänsteresor och andra förmåner lite efter behag.
    På mitt jobb märker vi ibland att de som gnäller mest, alt ofta fjäskar för chefen, får vissa förmåner som inte andra får ta del av.

  5. frktjatlund skriver:

    @Fia: Kompetensutveckling? Prioriteringar? Diskutera? Tillsammans?
    Hos oss saknas det mesta. I alla fall när det gäller gruppen jag tillhör.

Kommentera

