Spam eller?

I min ena inbox på jobbet har det landat ett mejl från PayPal. Avsändaren påstår i alla fall att mejlet är därifrån. Innehållet är en orderbekräftelse på en klocka från ett amerikanskt företag och att man dragit $ 149.49 USD från mitt PayPal-konto.

Det tycker jag är märkligt eftersom jag inte har något konto hos PayPal. Har aldrig funderat på att skaffa mig något. Och om jag skulle göra det så skulle inköp av ett armbandsur vara det sista som kontot skulle användas till.

Nu har jag ägnat 45 minuter av min lediga tid till att försöka skicka ett formulär till PayPal via deras hemsidas ”Kontakta oss”. Och det går inte alls. Fyra försök och alla avslutades med beskedet: Det gick inte att slutföra din senaste åtgärd.

Not so very funny! Varken slöseriet med tid eller den obehagliga tanken att någon beställer prylar i mitt namn. Saker som jag varken vill ha och ännu mindre betala för.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Spam eller?

  1. Ettan skriver:

    Spam skulle jag säga, det är ett ganska vanligt trick tanken är att du ska klicka på länken i mejlet som går till en hemsida som liknar paypals och där logga in och på så vis har hemsidan snott ditt användarnamn och lösenord.

  2. Ruta Ett skriver:

    Jag fick exakt samma spam och mailade Paypal. I svaret skrev de att de vill att jag vidarebefordrar mailet:

    Så här vidarebefodrar du misstänkta e-postmeddelanden till oss:
    1. Ändra inte ämnesraden.
    2. Vidarebefordra hela e-postmeddelandet till spoof@paypal.com. Vidarebefordra inte meddelandet som en bilaga.
    3. Radera meddelandet från din inkorg.
    Vi kontrollerar om meddelandet är falskt och tar hand om resten. Vi rekommenderar att du varken laddar ner bilagor från den här typen av meddelanden eller klickar på några länkar.

    Jag har ett konto på Paypal, men inga pengar var dragna därifrån.
    Det är andra gången jag får ett sånt spammail och det är inte kul.

  3. Fia skriver:

    Fy, vad många fula fiskar det finns!

  4. frktjatlund skriver:

    Jag fick så småningom ett mejl från PayPal med samma instruktioner som RutEtt. Som jag också följde. Så nu hoppas jag att den historien är all.

  5. FruH skriver:

    Om du inte ens har ett paypal konto är det väl ganska klart hi hi

  6. frktjatlund skriver:

    Ja men, tänk på alla kapade personnummer. Det gjorde jag.

Kommentera

