Sådd och skörd

Om jag var kändis skulle jag vara rädd om mitt varumärke. På flera sätt. Jag skulle vara försiktig och dosera mitt liv i offentligen i lagom portioner. Inte synas i media för mycket, då är det lätt att varumärket blir mindre värt. Ta Leif GW, har man inte sett hans trötta nylle lite väl mycket på senare tid. Eller Camilla Henemark. Eller Alex Schulman. Och Mia Schäringer.

Om jag dessutom twittrade eller bloggade till exempel skulle jag tänka mig för mer än en gång innan jag publicerade mina futtiga tankar. Välja ofarliga ämnen och inte skriva om tiggare eller städare, som får folk att gå igång. Och avslöja att jag är mer än lovligt korkad.

För media har sina alldeles egna grymma metoder. Hanterar folk ungefär som om det gällde en förälskelse. Först höjer de en till skyarna. Fel och brister sopas under mattan och man väljer att inte se det som är mindre bra. För att så småningom övergå till att bara se felen. Och då är man inte nådig. Vill det sig riktigt illa går drevet ingång och då är det inte lätt att försvara sig.

– Ingen rök utan eld, tänker alla och då är man riktigt rökt.

majaMoi

Men nu är jag ingen kändis med varumärke. Så jag kan blogga om ditten och datten utan att tänka på konsekvenserna. Och risken att jag skulle trötta ut folk med min exponering är väldigt begränsad. Så här är en bild från 1972 då vi hade katter. Makens hette Ella och min Maja. Något som jag fortfarande får äta upp för att namnet är så fantasilöst på en katt, tycker den grymme Maken.

Men det bryr jag mig inte om. Och jag tänker nöta ut Leif GW lite till. Vi har en träff kl 21 i kväll.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sådd och skörd

  1. Cici skriver:

    Kloka ord från dig som vanligt. Ju högre upp mot skyarna någon höjs, desto längre och brantare blir fallet när journalisterna väl få chansen.

    Efter Gösta Knutssons böcker skulle man kunna tro att Maja är ett vanligt namn på katter men jag tycker det är sällan jag stöter på det i verkliga livet. Ungefär som att det är sällan att en häst heter Brunte. Maja är ett bra namn på en katt. Och söta är ni på kortet, både du och katten.

  2. frktjatlund skriver:

    Och kattan hade en riktig gräddnos. Men egentligen tycker jag att det borde vara åtminstone ett s i kattnamn. Min erfarenhet är att katten lystrar lättare då.

Kommentera

