Förlorat och upphittat

Jag har räddat 479 kr ur cyberrymdens svarta hål. Det började på facebook och ”Vilken tidning är du?”. Där blev jag korad till Språktidningen. Som jag inte ens visste om att den fanns. Långt senare, i januari i år, föddes tanken att jag borde nog prenumerera på den tidningen. Så jag anmälde mig och betalade på nätet.

Sen kom det annat emellan och ärendet föll i glömska. Tills häromdagen när tanken slog mig: borde inte februarinumret kommit ut? Jo, den 12 skulle den ha publicerats. Utan att jag fått något exemplar i brevlådan.

I prenumerationsregistret ekade det tomt på mina uppgifter. Trots att pengar dragits från mitt konto. ”Du får kontakta din bank och höra med dem vart pengarna tagit vägen.” Men banken skakade på huvudet. ”Vi kan inte se detaljer på betalningar, som gjorts på en hemsida. Bara själva dragningen från kontot.”

Till slut hittade jag en liten detalj på kontoutdraget, ett ordernummer. Och då kunde prenumerationstjänsten hitta mina pengar. Man lovade att skicka tidningen pronto.

Men samtidigt som jag räddade mina ynka kronor så hittade Maken äntligen det han väntat länge på. Nya plattan med Windows 8. Wosh, sa det och där försvann 30 gånger mer än den upphittade summan från våra gemensamma tillgångar.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Förlorat och upphittat

  1. Fia skriver:

    Är det surfplatta med Windows 8 du menar, eller är det en platta med programvara? Jag har nämligen precis tittat på Pricerunner för att se hur mycket ny programvara skulle kosta, och det var alldeles förskräckligt dyrt! Fast kanske inte 15 000, förstås. Snarare 1500.

  2. frktjatlund skriver:

    Det är en hybrid, en platta, som man kan ställa i ett tangentbord och använda som vanlig dator också.

  3. Ullah skriver:

    Hm. Jag gav äldste sonen en prenumeration på nämnda publikation, och har hittills bara sett ett nummer. Men bäst att kolla med gossen innan jag klagar…

  4. frktjatlund skriver:

    Har han fått ett nummer så finns han åtminstone med i deras rullor.

Kommentera

