Önsketänkande

Jag är gift med en drömmare, visionär, romantiker och svärmare. Och drömmarna, visionerna och svärmerierna växlar. Dagens heta ämne är: Vad ska vi göra när det är dags för pension? Framförallt var och hur ska vi bo?

Husbil, som länge varit en het potatis, har han lämnat bakom sig. Tror jag. Och insett att man lika gärna kan elda upp stålingarna som att investera sitt sparkapital i en husbil. En bil och en husvagn vore ett förståndigare köp. Om det inte var så töntigt med husvagn.

I helgen drömde Maken sig bort på en mässa. Ända till Medelhavet. Köp din bostad utomlands, var temat. Och vi promenerade upp och mer i gångarna, plockade på oss broschyrer om lägenheter på Cypern, hus på Malta, bostäder i Turkiet, bungalows i Thailand, radhus i Portugal och fincas på Mallorca.

Det mesta ligger redan i pappersåtervinningen. Eftersom Maken kom på att han egentligen inte gillar idén om att rota sig på ett ställe. Idealet är att kunna röra på sig när andan faller på.

– Vi köper en segelbåt istället. Tar den till Medelhavet och gör strandhugg på olika ställen. Då behöver vi inte välja mellan Malta, Cypern, Mallorca eller Costa Brava. Det är bara att lätta ankar och ge sig av när man ledsnat på ett ställe.

– Men hallå! Nu är du mer fantasifull än vanligt. Vi har aldrig ägt en båt. Än mindre seglat. Och du vet ju hur klumpig jag är. Jag kan knappt ta mig ombord på en båt som rör på sig. Balansen lär inte bli bättre med åren.

Nu är jag inne i fasen ignorera. Om jag inte låtsas om båtidén så kanske den går upp i rök. Eller seglar vidare utan oss.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Önsketänkande

  1. Helena skriver:

    Jag känner igen mig. Ena dagen vill jag ner på marken nästa dag vill jag inte bo i markplan så vill jag ut på landet och odla och sedan är jag ilsk på växterna på fönsterbrädan som aldrig vill ta sig. Segelbåt eller kanske en liten motorbåt, ett torp eller lägenhet i sydspanien. Det är så roligt att fantisera, tycker bara att sambon är trög som inte hänger med i mina planer. Fast för min del lär det väl inte bli så många dyra misstag innan pengarna är slut.

  2. Eva skriver:

    Ja vad vore livet utan fantasier? Även jag har gått i Spanienlägenhetsfantasier, kanske skulle vara en idee att dela den med x-antal andra pangschisar. Husbil har också funnits med men sen jag läst ett antal husbilsbloggar, insåg jag att det är verkligen inget för mig.
    Nej mest vill jag nog ha närhet till ev barnbarn, en markplätt att odla på, gärna nära till bio och tåg så jag kan komma ut i världen.

  3. frktjatlund skriver:

    Helena: Jag har också närt en önskan att bo på marknivå. Men jag gillar inte att hålla på att snickra och måla. Blir nervös när det är för rörigt. Hyresradhus skulle möjligen funka, men den tanken är jag väldigt ensam om.

    Eva: Håller med om det där med att bo nära barnbarn. Men innan man vet ordet av så flyttar familjen 250 mil söderut. Utan att fråga om lov.

Kommentera

