Hjärtats smak dov och murrig

I DN:s lördagsbilaga slår man ett slag för hjärtat. Apropå alla hjärtans dag i veckan som kommer. Men det handlar inte om vedervärdiga, sockrade geléhjärtan utom om riktiga djurhjärtan. Flera sidor med olika recept. På kokta, rökta, stekta, marinerade och ugnsstekta djurhjärtan av olika sorter.

Och visst ser maten vacker ut på bild. Men mig lurar de inte. Jag kan när som helst ta fram luktminnen från barndomen. Blunda och i tanken öppna porten till trapphuset i Fruängen. Redan då visste jag med säkerhet; mamma kokar hundmat.

Hunden, en stor blandras, hette Murr och gillad hjärtan och annat, som också luktade konstigt när man kokade det. Som lever och njure. Var och varannan vecka kokades hjärtan och inälvorna i en stor gryta på spisen. Lukten var vedervärdig. Om ni frågar mig.

När alltihopa var färdigkokt och hade svalnat, var det viktigt att se sysselsatt ut. Annars åkte en på den oangenäma uppgiften att fiska upp obeskrivligheterna ur jättegrytan och skära levrar, hjärtan och njurar i småbitar. Bitar, som sedan blandades med kokt ris. Murr slafsade glatt i sig blandningen under kommande dagar.

Så en varning till alla DN-läsare: Om du drabbas av romantiska griller och låter dig påverkas av uppmaningen att låta hjärtat vara med på torsdag, tillaga djurhjärtat en annan dag och på annan plats än där du tänker servera rätten.

Och ett tips till läsare som vill göra det lätt för sig: Köp en burk med Vov. Om märket fortfarande finns. Det uppskattade Murr nästan lika mycket som den hemkokta hundmaten.

(DN-artikeln ligger inte ute på nätet ännu, så jag får länka senare.)

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hjärtats smak dov och murrig

  1. Evis skriver:

    Rökt älghjärta fanns på min barndoms julbord – mycket, mycket gott.

  2. Fia skriver:

    Burr! Jag har kokat inälvor ett antal gånger till de hundar jag har haft. Det luktar vämjeligt!

  3. Cici skriver:

    Jag har också minnen av den där lukten, det fanns färdig frysförpackningar att köpa på Konsum (och troligen också på Ica). Hjärtan i sig har inte samma odör och i regel steks dom och läggs i grytor. Inte dumt alls.

  4. frktjatlund skriver:

    @Evis: Förutom luktminnen så rent spontant känn det lite hjärtlöst att tugga i sig hjärtan.

    @Fia: Precis min åsikt. Och jag drar hjärtan över samma kam.

    @Cici: När jag springer på ett hjärta på restaurang ska jag ge det en ny chans.

Kommentera

