Jag och min HSP

Tyska tanter är små och satta. I regel. Och de piffar upp sig redan till frukost. Hårspray, läppstift, rouge, ögonskugga och mascara. Sist, men inte minst, häver de på sig en rejäl dos med parfym. Antagligen tycker tanterna att de gör det bästa av sig. Men det är inte det bästa för mig.

Frukostbuffén intas på en restaurang alldeles intill poolen. Fönstren är många men stängda. Och de tyska tanternas parfym står som en stank i lokalen. Jag som är överkänslig mot den typen av lukter hittade en lösning, tyckte jag.

I lokalen är det rökning förbjuden så rökarna tar med sig sin sista kopp kaffe ut till borden vid poolen och röker ett par cigaretter. Varför skulle inte vi kunna göra samma sak med vår frukost? Tänkte vi och satte oss utomhus.

Det gick bra två morgnar. Den tredje var Obersturmband Führer Head Waiter på jobbet och vårt tilltag gjorde honom skogstokig. Äta utomhus är out of the question. Oavsett orsak och oavsett om vi alltid städat efter oss.

Ja, ja. Vi lär inte få vare sig tyska tanter eller spanska machomuppar att ändra sitt beteende, så idag äter vi sent. Då är det tommare i restaurangen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag och min HSP

  1. cruella skriver:

    Meh? Uteservering är ju själva vitsen med ett varmt klimat. Klaga på detta i formuläret sen. Gud vad vidrigt.

  2. frktjatlund skriver:

    Ja, visst är det konstigt att de flesta gärna sitter inomhus trots att vädret är bättre än bra. Ungefär som Karlsson i Hemsöborna (tror jag): Äta ute och skita inne. Vi, som inte ens har balkong, kan inte få nog av utomhus.

Kommentera

