I stormens öga

Morgonen var kaotisk på jobbet. Nästan ingenting fungerade som det borde. Det tog två timmar för tre personer att begripa vad som hänt och att få igång databaser och annat, som folk inte kom åt. En riktig pärs, med andra ord.

Grundorsaken till trasslet var några handhavandefel av en oerfaren tekniker. Han var olycklig och hans chef trampade runt lite oroligt medan vi, som jobbade på problemen satt och småsvor framför dataskärmarna.

När jag kom tillbaka till rummet efter lunch låg det en påse med Daim på mitt skrivbord. Oj, tänkte jag. Har jag en okänd välgörare? Eller feeder. Och på Åkes skrivbord låg det också godis och han hade varit på plats när teknikerns chef, Stellan, hade delat ut påsarna.

skumpaNu funderar jag på att gå in till Stellan och tacka för vänligheten. Och samtidigt påpeka att det var bättre förr. När vi hade en annan företagsledning. Då fick man andra doningar när man hade varit stresstålig, proaktiv och haft många bollar i luften. Man kunde belönas med alkoholhaltiga drycker. För sådana gåvor låg förre vd:n varmt om hjärtat.

Fast av någon anledning var det alltid en whisky till Åke, medan jag belönades med champagne. Inte mig emot; jag föredrar bubbel framför sträv starksprit. Men det kändes lite typiskt.

“Remember, gentlemen, it’s not just France we are fighting for, it’s Champagne!”
Winston Churchill

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

