Dagens dagisdrama

När jag kom för att hämta Sally idag var det en pappa som for runt i tamburen och letade efter sin dotters strumpbyxor. Till slut hittade han dem i ett av lekrummen och kom ut i hallen igen för att sätta på strumpbyxorna på Wilma.

– Wilma, vad är det här för trosor du har på dig? Jag känner inte igen dem.
– Det är Noras. Hon och jag bytte med varandra.
– Men så kan man inte göra, sa pappan i sträng ton.
– Det var inte jag, det var inte jag, stortjöt Wilma.
– Hur ska vi göra nu?

Då trädde dagisfröken Malin in och framhöll för den gråtande Wilma att underbyxor var högst privata och aldrig skulle bytlånas. Dessvärre hade Nora redan gått hem med fel trosor på sig, så förslaget blev att Wilma gjorde likadant och tog med sig underbyxorna tillbaka till dagis när de blivit tvättade.

När Sally och jag kom ut i trapphuset uppstod följande konversation.

– Idag åt jag mellis på månen.
– Men nu tar du väl i. Månen ligger långt bort.
– Tycker du? Den ligger bara en trappa upp. Det är längre till solen. Dit är det en trappa till.

Just, ja. I Sallys värld är solar och månar inte några himlakroppar. Det är dagisavdelningar. Och Sally ingår i gruppen stjärnorna, som huserar på bottenvåningen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

