Hemgjord

kortAllt går alldeles för fort. Som de senaste 40 åren till exempel – de försvann i ett litet nafs. Innan jag visste ordet av så börjar barnen ramla in i medelåldern. Och i vilken ålderskategori hamnar jag i då? Ålderdomen? Jag som invärtes fortfarande är 17.

Pojke nr 2 är alltså inte min pojke nummer två utan nummer två född på Mora lasarett 1973. Och tänk att det ska vara så svårt att stava mitt namn rätt.

Senare samma år och på sparktur. I Malung sandades trottoarerna bara på ena sidan gatan. På den osandade sidan flög sparkstöttingarna fram. Jag kommer inte ihåg att barnen hade hjälm. De kanske inte ens fanns då.

lillliten

Ettan är helt och hållet hemknypplad. Jag har sytt overallen. Tyget är mörkgrönt med små ljusgröna och vita blommor. Och det är jag som har kviltat tyget, stickat muddar och vantar. Ja, till och med sytt fårskinnsmössan.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hemgjord

  1. Fia skriver:

    Jag blir alldeles varm i hjärtat av den bilden! Helt oemotståndlig! Man får lust att knycka den lilla ungen och behålla honom!

  2. Evis skriver:

    Å jisses så ambitiöst. Söt liten pojke.

  3. frktjatlund skriver:

    @Fia: Jag ska fråga om du kan få nypa honom i kinderna. Om du når. Idag är han mycket längre än 54 cm. Och väger betydligt mer än 4 kg.

    @Evis: Mammaledig i obygden och jag kände knappt en människa. Men det fanns en tygaffär och Norska Garnlagret på gångavstånd. Och de höll mig sysselsatt.

Kommentera

