Ännu ett lådfynd – från flottfärd på Klarälven

Det är inte klokt vad jag var flitig förr i världen. När jag inte sydde så stickade jag. Som den här koftan förfärdigad någon gång för 30 år sedan. Av garn inköpt på Garntjänst i Kilafors, om jag inte minns fel. Koftan fodrade jag eftersom jag är lite känslig för kliande ylle.

flottare

Enda tråkiga var att jag valde samma färger som i stickbeskrivningen. Och det var jag inte ensam om.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Ännu ett lådfynd – från flottfärd på Klarälven

  1. Fia skriver:

    Mycket snygg kofta! Hoppas du fortfarande utnyttjar din händighet, för det är minsann inte alla som är begåvade med förmågan att sticka och sy och fixa på olika sätt.

  2. Evis skriver:

    Åh vilken fin kofta.

  3. cruella skriver:

    Har du den kvar?

  4. Ruta Ett skriver:

    Snygg kofta! Såna är fortfarande populära att sticka och blir väl aldrig omoderna. Garntjänst, ja, där har jag köpt mycket garn. Oftast svenskullgarn för det var bra och billigt, fast en aning stickigt!

  5. frktjatlund skriver:

    @Fia: Det händer att jag stickar, men inte alls som förr i världen. Jag har inte samma uthållighet längre så det blir kortare projekt.

    @Evis: Jag var väldigt nöjd med resultatet. Och fodret var kviltat, så jag använde den mer som en jacka.

    @cuella: Nej, och jag har ingen aning om när den försvann. Jag har ganska lätt för att kasta.

    @Ruta Ett: I stort sett alla kvinnor jag kände beställde garner från Garntjänst på 1970-80-talet. Och i parkleken var sofforna fulla med stickande morsor.

  6. Telefonissan skriver:

    Åh, en precis likadan ligger sisådär 80% färdig i min garnkorg och det har den gjort i över 30 år. Tror det var så att jag insåg att jag stickat en storlek för liten, och då var jag ändå väldigt smal på den tiden… Kom just att tänka på de där pärmarna med garnprover som man kunde beställa från Garntjänst – med små tottar ungefär som när man tittar på hårfärgningsmedel i butiken.

  7. frktjatlund skriver:

    @Telefonissan: Vilket påminner mig om ett Clara Waever-broderi. Och en pippi-tröja, som alla barnbarn vuxit ur. Och det är förmodligen anledningen till att jag inte har kvar kofta, den är urvuxen för länge sedan.

Kommentera

