Årskrönika 2012

I år blir det ingen genomgång månad för månad. Utan i rubrikform istället. Året kan sammanfattas i följande:

Evenemang
Vi halkade in på Spamalot helt oplanerat. Och det var kul. Bevistade bekantas bröllopsdagsfest. Hade anledning att träffa tjejer på tjejträffar. Och bloggare på bloggträff. Plus såg några väl valda filmer på Stockholms filmfestival.

Investeringar
Årets första större inköp var diskmaskinen. Som ännu saknar sin trälucka. Nästa maskin som bars hem var glassmaskinen. Använd hela två gånger. Sen slängde vi de gamla sofforna till förmån för två mindre bekväma, men fräschare. Till barnbarnen köptes bland annat diverse sällskapsspel och legobyggsatser. Jag shoppade då och då böcker. Gissningsvis ett tjog. Och några skodon. Inte lika många. Inte ens ett dussin. Och för att dölja gula fläcken på sovrumstapeten i sängens huvudände inhandlade vi en lämpligt täckande sänggavel.

Resor
Bröllopsdagsfesten tog oss till ett snöigt Jönköping. Skärgårdslängtan fick oss att sticka en sväng till Åland. I början av sommarlovet stuvade vi in tre barnbarn, tält och oss själva i en hyrbil och åkte till Tyskland. Efter den pärsen var det dags för riktig semester. Drygt tre veckor i ett regnigt Skottland. Som vi några månader senare kompenserade med två veckor på soliga Kreta.

Tv
Vi gav Melodifestivalen en chans i år. Mest för barnbarnens skull. Vardagkvällarna ägnade jag mig ofta åt Halv åtta hos mig. Inte för att jag är så matintresserad utan mer nyfiket lagd och gärna går husesyn hos vilt främmande människor. Min sanning såg jag ett par gånger, trots att jag inte gillar Bodströmskan. Och årets vinnare är: Historieätarna och På spåret. Roliga och lärorika program, som jag gärna inte missar.

Läsning
Som sagt, många böcker har införskaffat och de flesta genomlästa. Flertalet är pocketutgåvor i lättare genre. Bland de bättre: Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink. Trots att jag tyckte att hon sågade kyrkans män lite lättvindigt. Som jag tycker handlade efter mottot: Bättre att rädda några än inga alls. Även Lena Einhorns bok om Siri von Essen föll mig på läppen.

Svärdottern
Hon blev äntligen klar med sin juristutbildning. Bra jobbat med en massa barn runt benen! Sommaren spenderade familjen i Spanien. Och det gav mersmak. Hux flux var hon gift och ett par veckor senare flyttade paret och barnen till Spanien igen. Så vi blir barnlösa under kommande halvår. Hur nu det ska gå.

Sjukdomar
Som en granne sa: Inga större problem. Men en massa små. Och väldigt tätt.

Jag som i alla tider betraktat mig själv som en ovanligt frisk person, får nog tänka om. När jag tittar tillbaka på året som gått kan jag konstatera att det har varit ett förfärligt gnällande över förkylningar. Nästan så jag varit krank och ämlig varenda månad.

Och Maken dras fortfarande med sitt gipsade ben. Idag är det månadsjubileum. Han har ny läkartid om ett par veckor och då åker gipset av. Hoppas jag. Den här månaden har varit en liten försmak på kommande pension. Som jag kan tänka kommer att gå mig på nerverna.

Begravningar
Det blev en sådan i början av året. För det går inte att gå förbi Annaa Mattsons död i en årskrönika för 2012. Så tyst och tomt det blev här webben. Nästan ofattbart att jag skulle kunna sakna en människa jag inte ens träffat i det verkliga livet. Men livet på nätet är också ett liv. Dock inte lika livligt numera. Känns det som.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Årskrönika 2012

  1. Ullah skriver:

    Den sista punkten, så sorglig. Råkade just idag hitta Annaas dödsannons som jag sparat. Tomheten.

  2. Helena skriver:

    Det är roligt med tillbakablickar. (Man) Jag glömmer vad som hänt och när jag läser i min pappersdagbok så tycker jag vissa saker känns väldigt långt borta i tiden.
    Den sista punkten håller jag också med om. Hon hade en stor förmåga att hitta aktuella guldkorn och sätta fingret på ömma punkter. Saknar henne.
    Gott Nytt År!

  3. Charlotta Kratz skriver:

    Håller med om vad du säger om Annaa… Har någon av er kvar länken till hennes kåserier?

  4. Fia skriver:

    Tänk så mycket det händer varje år! Jag blir lika fascinerad varje år när det är dags för summering.

  5. Evis skriver:

    Du hittar nog kåserierna här: http://malmedel.nu/author/annaa/

  6. frktjatlund skriver:

    @Ullah: Jo, det ekar så tomt på nätet.
    @Helena: Oj, kör du analogt. Själv kan jag knappt skriva för hand längre.
    @Charlotta K: Det var först efter Annaas död jag upptäckte hennes kåserier. Och att jag figurerade i ett av dem. Kände mig riktigt smickrad.
    @Fia: Ändå tyckte först att 2012 var året då det egentligen inte hände särskilt mycket.
    @Evis: Tack för assistansen!

  7. Charlotta Kratz skriver:

    Tack Evis, precis vad jag letade efter!

Kommentera

