En borde inte sova

Nu är jag kanske lite tidigt ute. Men eftersom både SvD och AB tar upp frågan så förekommer jag årets nyårslöfte. Och därför kommer jag med mitt bidrag redan nu.

Det handlar om hen istället för hon eller han. Idén är inte dum men för mig känns det här med hen än så länge, som en onaturlig konstruktion. Engelskan gör att det luktar lite hönsigt. Däremot känner jag, som flera andra, för att städa bort ordet man. Så gott det bara går. Därför ska jag under 2013 försöka att undvika män. Alltså inte verkliga män, det vore en omöjlighet. Men i formuleringar där det egentligen handlar om mig själv eller folk i största allmänhet ska man undvikas.

Hur känner man en knöl i bröstet? Hur använder man en binda? Hur får man en dotter? Hur hittar man en pojkvän? Hur får man en mörkare röst? Hur får man en kille att gilla en? Ja, det kan en fråga sig. Och det gör folk på nätet.

Hur som helst, jag kommer att göra vad jag kan för att man ska stå tillbaka. Till förmån för en eller jag, typ.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En borde inte sova

  1. Cici skriver:

    Ordet hen känns mest aktuellt för mig när jag inte vet om det är en han eller en hon, men är fortfarande en aning krystat.
    När jag har skrivit ett stycke på ex bloggen brukar jag gå tillbaka i texten och ändra alla man jag hittar till jag, vilket det nästan alltid handlar om. Det känns som om man, host, försöker göra sig lite anonymare genom att skriva man i stället för jag. Sen är det det där med undantaget som gör regeln.

  2. Irene skriver:

    Instämmer helt! Kommer ofta på mig själv med detta ”mannande”, varför vara så blygsam och inte skriva/säga ”jag” när det är det! Det har blivit en liten noja hos mig, jag lyssnar på intervjuer och istället för att lyssna på innehållet retar jag mig på alla ”man”. Ett tag trodde jag det berodde på dålig självkänsla hos den som talade men även de allra sturskaste använder det.
    Det där ”e”-ordet vägrar jag ens kommentera, det är som ett rött skynke för mig.
    Irene

  3. frktjatlund skriver:

    Cici: Jag brukar inte gå tillbaka, men jag försöker tänka på att inte använda man när jag egentligen menar mig själv. Även när jag pratar.

    Irene: Håller med:
    ”Hur känns det nu när du vunnit VM-guld?” ”Klart att man blir glad när man blir världsetta”
    Och man blir glad även när man är en kvinna.

    Själv tycker jag hen är lite fjantigt, men har förstått att det är väldigt provocerande.

Kommentera

