Sovmorgon

skolpolisSka verkligen skolpoliserna gå samma väg som pepparkaksgubbarna? Ut i intigheten? Äsch, jag tycker att det är rätt. Barn ska inte stå i avgaser och ha ansvar för andra barn.

Själv var jag aldrig skolpolis. Förstod aldrig hur någon skinnig varm choklad och ostmacka kunde uppväga omaket att gå upp tidigare än nödvändigt. Jag frågade Maken varför han tillbringade varje torsdagsmorgon, i ur och skur, vid ett övergångsställe på Skånegatan. Var det verkligen chokladen som lockade?

– Nej, men man slapp större delen av första timmen. Det uppskattade jag. Och sen fick man gå på begivenheter bara för skolpoliser.
– Som vaddå?
– Jo, en gång fick vi se Hönebjär. Jag tror att det var på Konserthuset.

* Upp i ottan
* Skinnig choklad
* Missad undervisning
* Lyssna på gnällig gubbe med fånigt namn

Det kallar jag inte för morötter. Snarare straff. Och är glad att jag inte var så lättlurad när jag var 12.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sovmorgon

  1. Ettan skriver:

    Jag tyckte att det var kul att vara skolpolis, man fick gå på Gröna Lund och på Konserthuset och lyssna på Lasse Berghagen, vi slängde papper på honom tills han hotade att gå ut från scenen. Sen var det ju skönt att slippa första lektionen.

  2. frktjatlund skriver:

    Jag minns det där med Berghagen. Det kändes redan då som han var helt fel person att underhålla 13-åringar år 1986-87. Hårdrock hade varit häftigare.

  3. FruH skriver:

    Vet inte varför men jag älskade att vara skolpolis. Var nog också nåt med att få komma försent, fast jag hade gått en halvtimme före alla till skolan, knäppt.

  4. frktjatlund skriver:

    FruH: Det måste vara några skumma gener. Komma försent är inte positivt. (Din kommentar hade hamnat bland skräpposten av någon outgrundlig anledning.)

  5. Rosen skriver:

    Jag kände mig lite stolt över att vara skolpolis och tog det på blodigt allvar. Vi fick åka till Danmark och bo hos danska skolpoliser(som var några år äldre ),vilket var ganska spännande.

  6. frktjatlund skriver:

    Tur att det finns människor som är betydligt mer positivt sinnade än jag. I mitt huvud fanns det inget som kunde uppväga de tidigare morgnarna.

Kommentera

