DN – dagens nonsens

Maken viftade alldeles för vilt med ena kryckan och lyckades slå ner glasflaskan jag ställt på nattduksbordet. Allt för att han skulle ha bubbelvatten på en armlängds avstånd. Flaskan gick förstås sönder och utan den kan vi inte bubbla vatten.

Vems var felet? Ditt, sa jag till Maken. Det var ju du som slog ner den. Nej, det var ditt fel, genmälde han. Det var ju du som ställde den i riskzonen.

Strax efter fick jag en redig tvärmaska på strumpbyxorna. Lilltånageln fastnade när foten var på väg ner i strumpan och jag tog fram en ny ask med strumpbyxor ur förrådet. Det sista paketet. Dags för en ny omgång med ta fem betala för fyra på Åhléns.

Häpp! Där öppnade Maken sin sista förpackning med antiblodproppsinjektioner. Och vem ska se till att han får ny medicin? Eller köpa nya mjukisbyxor till patienten? Eller betala straffavgiften på hyrfilmerna?

To do:
* Glasflaska till Sodastreamern
* Mjukisbrallor
* Strumpbyxor
* Betala filmuthyraren
* Fixa sprutor

Allt inom en timme, så jag kan åka på samma biljett till och från city. Det är själva utmaningen. Fast det höll på att gå på tok. Fullt med folk på stan och de flesta hade inte alls lika bråttom som jag. De hasade fram i släptåg med sina dramaten eller sina gamla, stappliga morsor. Hela tiden i vägen för en kvinna med mission. Som invärtes småsvärande kryssade fram.

Jag klarade uppgiften med några minuters marginal. Men bara nästan. För apoteket hade förstås inte medicinen på lager. I morgon efter kl 17 ska den finnas på plats.

Dagens överraskning stod Svärdottern för. Vår kontaktyta är mestadels sms. Klockan 17:36 pep det till i luren.

Hej! Jag vet inte om barnen har berättat om våra planer. Men vi flyttar till Spanien. Lägenheten är uthyrd, barnen har fått plats i svenska skolan i Malaga. Vi kommer hem i juni och höstterminen går barnen i skola här hemma. Vi packar in oss i bilen och reser redan i morgon. …

Där hoppar inga halta löss. Allt enligt mottot: Går det så går det. Vilket det oftast gör för det mindre hariga människorna.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till DN – dagens nonsens

  1. cruella skriver:

    Ska de bara vara där ett halvår?

  2. Rutan skriver:

    Hoppas det inte sker några mord mittöver, som maken får bevittna…
    Jag blir förstummad av flytten… Skulle vilja göra samma sak. Men kanske meddela omgivningen några dagar före resan i alla fall.

  3. Evis skriver:

    Kära nån. Det tycker jag nog var lite kort varsel för att att meddela att de ska flytta utomlands med dina barnbarn – de måste ju ha bestämt det lite innan igår tycker man.

    För övrigt känner jag igen mig mycket i din skildring av problemen med de långsamgående människorna när man har ett Uppdrag.

  4. frktjatlund skriver:

    cruella: Bara? Ett halvår känns väldigt långt. Nu när vi har haft barnbarnen varannan helg.

    Rutan: Samma här. I tanken skulle jag gärna flytta söderut. Men i verkligheten är jag så svennigt försiktig av mig.

    Evis: Ja, meddela dagen före avflytt känns lite väl nära inpå. För jag misstänker att det inte var i förrgår som lägenheten hyrdes ut eller barnen skrevs in och ut ur skolan. Men Svärdottern är lite av en risktagare och tänker lite annorlunda än andra.

  5. cruella skriver:

    ”Flytta” är för mig något långvarigare än ett halvår. Men det är en semantisk invändning. Jag förstår att det är lång tid för er och särskilt som ni träffas så ofta annars. Ni får åka dit i vår och hälsa på dem:-)

  6. frktjatlund skriver:

    Okej. Flytta kanske är mer permanent än ett halvår. Men det känns fel att kalla det för en resa. Mer bosätta sig tillfälligt. Och jag tror att de allvarligt funderar på att permanenta det hela.

  7. cruella skriver:

    Vad ska de syssla med då? Man föreställer sig att det är kärvt i krisens Spanien.

  8. frktjatlund skriver:

    Dels har de kvar lite på föräldrapenningen och dels har mannen en reklamfirma och kan jobba ”hemifrån” varsomhelst.

Kommentera

