Nu är det dags igen

För vintergnäll. Det är minst sagt jobbigt att ta sig fram på stan när snösvängen inte hinner med. Sen får norrlänningarna håna och kränka oss i Fjollträsk så mycket de orkar. Själva tar de bara skidorna, sparken eller snöskotern och drar iväg dit de ska. Här får vi halka runt bäst vi kan.

Idag tog det mig 15 minuter längre än vanligt att ta mig till jobbet. Av 4,3 km var det bara plogat några 100 meter. På Skanstullsbron av alla ställen. Den som vanligtvis är väldigt styvmoderligt behandlad. Mina knän gillar inte heller väglaget. Det känns som ledband och annat töjs i alla möjliga riktningar i halkan.

I morse hade Maken tid för återbesök på SÖS. Ettan var snäll och lovade skjutsa. Min första tanke, när jag klev ut ur porten, var: hur ska det gå för honom att ta sig över den upplogade snövallen? Maken, alltså. Med kryckor och gipsat ben? Men det gick bra och efter avklarat läkarbesök och omgipsning var kusin Klas snäll och körde Maken hem igen.

Medan Maken var upptagen på sjukhuset ägnade jag hela förmiddagen åt ett stormigt möte på jobbet. Ett så kallat uppstartsmöte för 2013 års stora utvecklingsprojekt. Många stridiga viljor och inte kom vi fram till något. Mer än att alla ansvarig fick diverse hemläxor för att utvärdera risker, kostnader och resursbehov.

Jag är tämligen säker på vilken väg vi borde välja. Problemet är bara att det låter som om jag försvarar min egen sjuka mor. Det vill säga det system som jag varit med om att bygga upp. Och emot den lösningen står en riktig liten småpåve. En man som rent allmänt verkar övertygad om sin egen förträfflighet och ser sig antagligen också som Guds gåva till mänskligheten. För det brukar hans sort göra.

Men i slutänden är det ändå de engelskspråkiga gubbarna som fattar alla viktigare beslut. Och då kan det bli hur som helst, är jag rädd. So why bother?

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nu är det dags igen

  1. Ettan skriver:

    Dessutom delar inte norrlänningarna stad med en miljon andra. Det är lätt att klara av snö när man är ensam på gatorna. Här ska två filer med bilar, en rad med parkerade bilar, en cykelbana och en trottoar få plats på en och en halv fil.

  2. Cici skriver:

    Vi ger nog bara tillbaka för gammal ost, som man sa när jag var liten, och det är bara på skoj. Och kanske för att många av oss tycker det är dumt att tränga ihop sig så många på en sån liten yta när det finns gott om plats. Däremot är det inte fullt så gott om plats så att man har gatan för sig själv, fast man kanske önskar ibland att det vore så.

    Småpåvar på arbetsplatsen är inte kul. Hoppas att förståndet segrar.

  3. frktjatlund skriver:

    Ettan: En krönika i AB, som håller med dig.

    Cici: Jo, vi fattar att det mesta är på skämt. Och låtsas bara bli kränkta.

Kommentera

