Endast tomtan är vaken

Nu börjar jag likna grannen. Hon som beklagade sig över hur jobbigt det var att ha Holger på sjukhus. Det är verkligen jobbigt när en familjemedlem inte funkar som vanligt. Som nu när Maken gipsad upp till knävecket och behöver hjälp med det mesta. Som tur är verkar han inte ha så ont.

Folk i min närmaste omgivning brukar pika mig för min virrighet och glömska. Ska folk säga! Som också glömmer saker hela tiden. Men vanligtvis är det bara att ta några steg för att hämta upp det man just glömt.

Maken lyckades med stor möda ta sig från sängen i sovrummet till soffan i vardagsrummet. Bara för att ropa rakt ut: ”Kan du hämta mina glasögon. Jag tror de ligger på byrån i sovrummet. Och ge mig fjärrkontrollen.”. Fem minuter senare ringde mobilen. I sovrummet. Inte en chans att Maken skulle hinna hämta den själv. Jag får springa som en skållad råtta för att hämta och lämna saker. Böcker, tidningar, våtservetter, mat, bubbelvatten; you name it.

Då är det tur att jag kan jobba hemifrån. Och det har jag gjort idag och upptäckt ett gruvligt systemfel. Vad det blir för konsekvenser pallar jag inte ens att tänka på. Det finns alldeles för många andra orsaker till sömnsvårigheter, som det redan är.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Endast tomtan är vaken

  1. Irene skriver:

    Vad var det jag sa…
    Irene

  2. frktjatlund skriver:

    Jo, jag vet. Men på fredagen gick jag till jobbet igen. Bara för att inte skämma bort honom allt för mycket.

  3. Evamaria skriver:

    Ett tips: om du vill att maken ska klara sig hemma utan dig, skaffa honom en rullator, om du kan få tag på en! Helst med både korg och hylla! Inte för att luta sig mot när han tar sig fram, utan för att kunna få med sig saker från ett ställe till ett annat.
    När jag skadade en fot härom året, upptäckte jag att jag blev helt beroende av att ha någon familjemedlem i närheten. Och inte var de det hela tiden! Kryckor hade jag, men att få med mig en fylld tekopp när jag använde dem översteg min förmåga! Nu är det inte så lätt att få låna en rullator för en kortare tid. I vår kommun skulle det tagit ett par veckor att få en, om de ansvariga hade tyckt att jag behövde den. Nu hade jag sån tur att jag fick prata med en arbetsterapeut som dels förstod situationen och dels lyckades hitta en rullator som stod på lagret på hjälpmedelscentralen. Och eftersom det bara var några veckor jag behövde den, så gick det bra. Efter det blev livet mycket lättare!

  4. frktjatlund skriver:

    Evamaria: På sjukhuset föreslog man ryggsäck på magen. Men vad hjälper det när man vill ha tekoppen med sig.

Kommentera

