Saker som gör mig förbannad

Förutom ren och skär dumhet, så är fördomar störande. Speciellt om de drabbar mig personligen. Som Stefan Fölsters uttalande i en intervju i DN. Den ingår i en serie om arbete, träning och hälsa och den här handlar om arbetsgivares intresse av att anställda håller sig friska. Givetvis kommer man in på övervikt och hälsa. Och fastslår att det finns en självklar automatik mellan kroppsvikt och sjukskrivning.

Nyligen kom en studie som visar att överviktiga har svårare att få jobb än andra. Hur ser du på det?
– Överviktiga hade svårt att göra karriär även före hälsotrenden. Jag ser det inte som så märkligt att arbetsgivarna tar in hälsoaspekten, som till exempel övervikt, när de bedömer anställda och risken för framtida sjukskrivningar. Arbetsgivare har ett intresse av friska anställda och kan därför också komma med uppmuntran eller krav på träning och liknande.

Jag har varit mer eller mindre överviktig i hela mitt vuxna liv utan att för den skull haft en enda sjukdag sen 1976, då jag låg däckad i influensa. Det är jag både glad och tacksam för. Inte över influensan 1976, utan att jag är ovanligt frisk av mig. Och vill inte bli dissad i tidningen av någon chefekonom på Svenskt Näringsliv.

Förresten är jag rätt nöjd med min karriär. Jag har både fått och skapat tillfällen att utvecklas och har ett intressant och roligt jobb. Med hyfsad lön, dessutom. Det hade jag nog aldrig uppnått på om Stefan Fölster eller någon annan träningsfascist fått bestämma.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Saker som gör mig förbannad

  1. Ruta Ett skriver:

    Jag kan bara hålla med. Det finns många fördomar mot överviktiga. Att man skulle vara mer sjukskriven är bara en, att överviktiga är mindre begåvad å huvudets vägnar är en annan och inte heller behöver man lyssna på överviktigas synpunkter då.. (Man måste ju vara dum, som äter sådan kost som gör att man ser ut som man gör) Som tur är finns det folk, bl.a frk Tjatlund som bevisar motsatsen.
    Helst ska man som överviktig inte heller synas i samhället.Det ser man tydligt i konfektionsindustrin.
    Stora storlekar är ofta i ”diskreta” färger, ”generösa och slankande” modeller i syntettyger och ofta kostar de också mer. Som överviktig får jag handla det jag kommer i och gilla det – istället för att köpa det jag tycker om, som oftast inte finns i min storlek.
    Jag blir så arg…grrr

  2. Irene skriver:

    Hörde ett radioprogram för ett tag sedan, där en överviktig kvinna berättade att det var helt omöjligt för henne att hitta träningskläder, nu när hon bestämt sig för att motionera mera. Hon kände sig också illa behandlad av personal i sportbutiker, där hon bara hänvisades till mysbyxor i jättestorlek.
    Kanske något herr Fölster i så fall kan engagera sig i?
    Håller för övrigt med föregående talare.
    Irene

  3. Cici skriver:

    Av någon anledning får jag för mig att man i första hand tänker på kvinnlig personal i detta sammanhang. Karlar med rejäl kula framtill anses nog mest ha pondus.

  4. frktjatlund skriver:

    Ruta Ett: Och alla verkar tro att man klämmer en massa chips, godis och bakverk. Som om man inte visste sitt eget bästa. Det går alldeles utmärkt att lägga på sig kilon genom idel nyttigheter.

    Irene: Min dotter jobbar på ett grossistföretag, som tillverkar och säljer sportkläder. Där finns en policy att inte göra kläder i större storlekar. Min misstanke är att man inte vill att tjocka människor ska gå omkring i deras kläder, för att inte dra ner värdet på varumärket.

    Cici: Rent historiskt har det nog varit så att män inte har haft samma kroppsliga press på sig. Att en lagom kula gett mannen en viss pondus. Men jag tvivlar på att det fortfarande är så. Gubbarna på mitt jobb bantar och tränar lite till mans.

Kommentera

