Det gäller att blicka framåt

Jag har alltid haft svårt att ladda om. Men nu är det värre än någonsin. Har jag väl stängt igen ytterdörren bakom mig hemmavid, så är det snudd på lögn att kliva ut över tröskeln igen. Och när det väl har blivit torsdag är jag i regel helt slut. Köper med mig hämtmat till middag, äter och lägger mig i soffan. Där blir jag liggande tills det är dags att gå och lägga mig. På riktigt.

Och så här års, när det är mörkt när jag går till jobbet, mörkt när jag går hem och det knappt är ljust ens när solen står som högst känner jag mig lika pigg och sur, som en gammal disktrasa. Då gäller det att stålsätta sig och fokusera på att det snart vänder. Om drygt tre veckor. Och kom inte dragande med att det blir bättre när snön kommer. Inte här i stan. Där blir det snabbt bara halt och sörjigt.

– Vi behöver något att se fram mot, tyckte Maken i lördags morse. Vad sägs om en resa? Och så var diskussionen igång. Den böljade fram och tillbaka. Ett tag var det New York, som gällde. Så pass att Maken åkte in till Kartbutiken och köpte en guidebok. Och jag var som vanligt negativ.

– Där har vi varit flera gånger.
– Men hallå! Det var mer än 20 år sedan.
– Du vet vad jag tycker om storstäder. Några dagar är okej, men inte en hel semester. Och inte på samma ställe.
– För varje avvisat semestermål, måste du komma med ett motalternativ.

På söndagseftermiddagen hade vi närmat oss varandra så pass att vi kunde titta på lite olika alternativ tillsammans. Nu lutar det åt flyg till Singapore, därifrån till Malaysia och Kuala Lumpur och vidare till Thailand och Bangkok.

Vi har inte bokat något ännu, så planerna är inte huggna i sten. Men vi har inte tänkt oss att sticka iväg förrän i april. Och mycket kan hända innan dess.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Det gäller att blicka framåt

  1. Cici skriver:

    Komplettera gärna resplanerna med D3-vitaminer (2000 IE) så kanske du är på topp till våren.

  2. frktjatlund skriver:

    Jag är dålig på det där med vitaminer. Köper gärna och äter någon vecka eller två. Sen brukar det rinna ut i sanden.

  3. Cici skriver:

    Lyssna gärna på Studio Ett från den 27 november!

    Kan D-vitamin hjälpa?
    Publicerat: tisdag 27 november kl 15:10 , Studio Ett 15 gillar
    Nu har mörkret intagit landet och i norr är det allra mörkast. Umeå och Kiruna hade rekordlåga soltimmar förra veckan med 1,7 timmar sol under hela veckan. Så vad kan vi göra då för att känna oss piggare? Ta en promenad mitt på dagen för att få lite ljus brukar det heta. Eller hjälper det kanske att äta D-vitamin? Hör Mats Humble, psykiatriker
    Kan D-vitamin hjälpa?

  4. Helena skriver:

    En riktigt bra resplan tycker jag. Cameron Highlands, teodlingar, vackraste platsen jag sett. Där, på Lake House var vi julen 1997. Sonen har lovat köpa LH till mig när, inte om, han blir rik, men det verkar dröja.
    Stackars maken nu när det dessutom blir halt, hoppas allt går bra.

  5. frktjatlund skriver:

    Cici: Jag ska lyssna uppmärksamt på inslaget.

    Helena: Luften gick lite ur oss när hältan kom så plötsligt. Men det reder sig nog när Maken får upp tekniken.

Kommentera

