Det var dumt

Nej, folk ska inte göra historiska tv-program som omfattar perioder där de själva inte var med och då det fortfarande finns levande människor som var det. Med under 1970-talet, alltså. Som gårdagens historieätare i svt1.

Då, på 1970-talet var jag med och hade just flyttat hemifrån. Och mitt 70-tal var betydligt modernare än Erik och Lottas. Frysen, till exempel, kändes inte alls ny. Inte heller bananen, som vad jag vet kom långt tidigare. Och redan i mitten på 60-talet gjorde min moder ugnsstekta bananer inlindade i bacon. Så ofta att jag hade tröttnat på dem.

Man påstod också att det serverades efterrätt till veckans alla middagar. Ren och skär lögn. Efterrätter åts endast när vi hade gäster. Eller främmande, som man sa när jag var liten. Och vi visste att både socker och cigg var dåligt för hälsan. Plus att man blev tjock av friterad mat.

Saker som jag håller med om att vi åt: ostfondue, flygande jakob, nasi goreng, gratinerad falukorvsring och fromage. Burkskinka och pulvermos var nödmat. Men vi åt inte: oxtunga, räktimbal, skinkmousse, aladåber, burkgrönsaker. Och jag har aldrig druckit Beyas.

Klas Eklund menade att boendet kostade ingenting. Man fick till och med betalt för att bo. Det märkte aldrig jag. Hyran gjorde varje månad ett djupt hål i plånboken. Dilsa Demirbag Sten påstod att man gick till apoteket för att köpa vitlök. Som jag kommer ihåg det så var vitlöksflätan en populär gåbortspresent. Och inte gick man till apoteket för att köpa den.

Mah-jongkläder kostade skjortan så det hade jag inte råd med, fri sex var inte heller aktuellt för min del, inte heller kläder i svettiga material. Men jag sydde lapptäcken. Och åt subventionerad lunch på pizzerian alldeles intill arbetsplatsen. Gick upp 10 kg på ett halvår.

Men jag gillade Eriks virkade väst i mormorsrutor. Och Lotta var påfallande lik min svärmor i stilen. Förutom det där med papiljotter och rökning.

Nej, ska man göra historiska program så ska det inte finnas några överlevande med synpunkter på hur det egentligen gick till när det begav sig.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det var dumt

  1. Rutan skriver:

    Jag tror att deras huvudsakliga matreferens är Den bruna maten – bloggen som handlar om ett gäng som lagar sig igenom Mästerkockens kortlåda. Dessa receptkort fanns i många hem, men ingen jag känner använde någonsin recepten just för att de var så konstiga och föga tilltalande. Och det tror jag bloggarna förstått och gjort en rolig vinkling på det. Så dyker historielösa 35-åringar upp med schablon efter schablon och cementerar dessa fördomar. Det liknade mer 1950-talets matlagning, i efterkrigsanda med ny bekvämlighet vid spisen med burkmat osv.
    Aladåb lagade jag aldrig till och blev aldrig bjuden på. Möjligen fanns den på något julbord. Gelatinet var inte nytt – det finns med i min kokbok från 1923.

    Bananer har importerats till Sverige sedan 1909, med uppehåll under andra världskriget med omtalad glädje när leveranserna kom på nytt efter 1945. 30 år före 1975.

    Programmakarna borde ha talat med sina föräldrar, som var med. De skulle kunna berätta att det inte bara handlade om Flygande Jacob och fri sex. På 1970-talet levde folk på precis som vanligt, stekte köttbullar, kokade makaroner, var trogna, hade tillfälliga förbindelser, precis som man gjort tidigare och gör fortfarande.

    Beyaz var en dryck som sågs över axeln. Äcklig och billig fylla för dem som var ute efter det.

    Jag sydde velourdressar till familjen 1977.

    1975 levde jag på pulversoppa (räk-) och rostat bröd i en månad. Det berodde på fattigdom. Och rökte överallt, som alla gjorde.

    Jag förstår inte löjet över att vuxna människor åt nyponsoppa. http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=879&tem=3

  2. Irene skriver:

    Men ”flygande jakob” tillredde jag faktiskt för bara några veckor sedan, receptet står sig än i dag. I övrigt har jag inte sett programmet så jag kan inte bidra med konstruktiv kritik.
    Irene

  3. Cici skriver:

    Det måste ju vara omöjligt att säga att ALLA gjorde eller åt på ett visst sätt under en viss tid. När jag var barn under 50-talet åt vi ALLTID efterrätt, när jag sedare fick eget hushåll åt vi så gott som aldrig efterrätt. Inget av det du räknar upp i matväg är något jag känner mig hemma med vare sig som barn eller vuxen. Flygande Jakob har jag smakat en gång i hela mitt liv och det var hemma hos en faster till min man någon gång på 90-talet. En billig delikatess vi ofta åt på 70-talet var gristunga. Det går inte att få tag i idag.

    Jag håller med dig om att boendet minsann inte var billigt, inte ens på 60-talet. Våra två första bostäder bestod av källare i villor och hyran låg på 600:-/mån – tre månader i förväg, en stor del av den låga lön man då hade. Billigare blev det när vi trängde ihop oss i mormors lägenhet i Fredhäll, den som min mamma ärvde. Den var på 26½ kvadrat, hall, kök och badrum inräknat och kostade bara lite över hundralappen. Däremot kan man inte klaga på priset på det radhus i Hallunda vi köpte, ett stort radhus med fem rum, kök, två toaletter och klädkammer plus garage med föråd. Om jag inte minns fel kostade det 129 000 och det var 1971. Vad får man för den slanten i dag?

  4. frktjatlund skriver:

    Rutan: Ja, det är konstigt att de inte gjorde lite grundforskning i den närmast omgivningen. Min bröllopsklänning från 1971 var i brun veloursammet. Jag sydde om den till babykläder ett par år senare.

    Irene: På närmaste lunchhaket serveras flygande jakob med jämna mellanrum. Så visst lever den matätten fortfarande. Men mig lockar den inte. Min banankvot uppfylldes för många år sedan.

    Cici: Man får inte mycket. Det ska till med flera miljoner. Nu börjar treorna kosta över 4 miljoner runt omkring oss.

Kommentera

