Murrigt

Det var verkligen brunt på 70-talet. Brunt och orange eller brunt och gult. Vi hade brunt och orange. Eller antingen brunt eller orange. Överkastet sytt i tyg från Marimekko var både och. Alla bunkar i köksskåpen var i orange. Köksstolarna likaså. Det mesta i garderoberna var i brunt. Både kläder och skor.

Jag tittade runt i bloggen Den bruna maten. Och, javisst, även maten var brun. Om man hade råd, vill säga. Det tyckte inte jag att vi hade, så jag köpte inte Allt om mat eller nappade på att prenumerera på Mästerkockens receptkort. Vilket alla jag kände verkade göra. Hemma hos Inger, Ann-Marie och Eva stod det en plastlåda med receptkort på en bänk i köket. Invärtes var jag grön av avund. De där plastkorten kändes som en sinnebild för huslighet och hemtrevnad.

Nej, jag nöjde mig med gratiskort från Ica. Som inte var inplastade. Och ett av dem pryder sin plats som recept nummer 4 i min pärm med totalt 13 recept. Jag vet med säkerhet att det var minst 20 år sedan jag lagade kycklinggrytan. Så länge sedan är det vi flyttade till Söder och i det här köket har jag inte kokat ihop något liknande. Och kommer antagligen inte att göra det heller.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Murrigt

  1. Irene skriver:

    Ha ha, de där gamla korten, visst minns jag dem. Tror att jag satte dem i en pärm, undrar just i vilket av mina bokbål som de gick upp i rök.
    Min man påstod idag att han hört att nya inredningstrenden var 70-tal. Kanske får vi se det bruna och gula igen? (Gud förbjude…)
    Irene

  2. Fia skriver:

    Jag tyckte att det var ett tilltalande recept! Det låter verkligen gott! Fast jag kanske skulle skippa ananasen.
    Orange!! Jag kan få mardrömmar av minnet av orange eller mörkgröna medaljongtapeter! Det verkar komma tillbaka lite smått som inredningsstil!

  3. Cici skriver:

    Även om man inte vill blir man på verkad av trenderna. I alla fall när dom dyker upp första gången. Grön, brunt och orange kommer aldrig mer att färga min inredning.

  4. frktjatlund skriver:

    Irene: Allt det här med att anamma trender handlar nog om hur gammal man är. Har man sett något bli omodernt bli helt ute är det svårt att ta till sig igen.

    Fia: Ja, det var mycket frukt i maten på den tiden. Hawaii-stuket känns fortfarande ute.

    Cici: Man ska aldrig säga aldrig, Även om det verkar otroligt i dagsläget. Jag har sett virkade löskragar på somliga medarbetare. Väldigt hett på 80-talet. Jag hade flera stycken.

Kommentera

