Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

Hösten är här och med den en massa blad. Och då snackar jag inte höstlöv, utan papperslappar. Sådana som medborgare av olika anledningar förväntas fylla i. Och det betyder jobb för mig.

Mina blad kommer oftast in via mejl i form av pdf-filer. Myndighet på myndighet vill förnya sin blankettflora. Kanske bara ändra en rubrik, ta bort eller lägga till fält, flytta runt saker eller som man säger i min värld: klona sina blanketter. Det brukar betyda att en blankett delas upp i flera olika. I andra fall handlar det om ett helt nytt formulär.

Så den här veckan har jag haft häcken full med sex helt nya blanketter, två klonade och fem ändrade. Fixat så att det medborgaren fyllt i fälten går att tolka maskinellt, det som tolkprogrammet inte klarar av kan registreras av en handläggare, att man i efterhand kan se vem som gjort vad och hur lång tid det tog.

Sen har jag varit engagerad i ett försäkringsärende med If. Med godkänt resultat. Någon välte ett glas vatten i Makens laptop. Efter det fungerade bara delar av tangentbordet och maskinen gick bara att starta i felsäkert läge. På If:s uppmaning skickade jag datorn till Timrå, där man kom fram till att det skulle bli dyrare att reparera den än att köpa ny.

If skickade en rekvisition med modellförslag på en liknande dator tillgänglig på Siba. Inget som föll Maken på läppen. Han vill vänta på Windows 8 och en dator med touch screen. Med ett ynka telefonsamtal till If omvandlades rekvisitionen till reda pengar.

Sen har vi haft barnbarn tre helger i rad. Förrförra och den här helgen var ”våra” helger. Förra helgen flyttade Svärdottern med familj till Skånegatan och då var barnen också här.

Nu har vi återlämnat de små liven. Vi var riktigt pedagogiska och tog 66:an från oss direkt till Skånegatan, så att de ska kunna åka till och från oss på egen hand. Samtidigt gjorde vi en inspektion av nygamla lägenheten. Barnen sover i det som vanligen är vardagsrum. Lillebror Läsk i tv-rummet och de vuxna i lilla sovrummet.

Jag hoppas att vecka 43 blir lite lugnare för min del.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

  1. cruella skriver:

    Det var en udda rumsfördelning, på min ära! Som vuxen hade jag korpat vardagsrummet inklusive tv kan jag ju säga.

Kommentera

