Lyxfällan light

Ja, jag erkänner. Vi köpte våra pinnstolar på krita. Pengarna var i stort sett slut och vi ville inte ta ut pengar från sparkontot. Alltså tecknade vi ett lån på hela faderullansumma hos GE Money Bank, som möbelbutiken har avtal med. Räntefritt i sex månader, ingen aviseringsavgift eller uppläggningskostnad. Det lät bra, tyckte jag.

Men bankerna vet hur en slipsten ska dras. I gårdagens post damp det ner ett kuvert från banken i fråga. Innehållande ett mastercardkort. Utan att jag uttryckt minsta önskan om den saken. Kortet var knutet till det lånekonto, som öppnades i samband med köpet av stolarna. Och krediten var på lånesumman.

Eftersom jag är allergisk mot kortkrediter, ringde jag upp banken och frågade varför de skickat mig ett kreditkort.

– Vi har det som en service, när man lånar pengar hos oss. Då behöver vi inte göra någon kreditupplysning om du skulle vilja låna vid något annat tillfälle. Det är bara att betala med kortet.

Misstänkte det. Banken kastar ut sina krokar till höger och vänster för att knyta upp kunderna till ytterligare lån. Och då snackar vi inte räntefritt. Snarare ockerräntor. Den typen av affärer går jag inte på.

– Men om du inte vill ha kortet, är det bara att låta bli att aktivera det, sa killen på banken. Och då gjorde jag det. Lät bli och klippte kortet i fyra delar. Som jag kastade i tre olika soppåsar. För säkerhets skull. Så att ingen annan kunde aktivera det.

Nu funderar jag på att kontakta Ellos. Allt som allt har jag köpt fyra saker hos dem: två handdukar, en kjol och en kofta. Så någon storkund är jag knappast. Men sen dess har företaget mejlbombat mig. Med snejlmejl. Minst en gång per vecka ligger det ett kuvert på hallgolvet och väntar på mig. Med reakataloger, kataloger med nyinkommet, säsongens kläder och rabattcheckar.

Men jag står hårdnackat emot. Möjligen att jag skulle kunna tänka mig ett par handdukar till, men de är aldrig med på rabatterna.

När jag ändå är inne på adresserad reklam: Postkodlotteriet har gett upp hoppet om mig. Jag får inte längre några erbjudande från dem. Nu har de gått över till att bearbeta Maken istället. Och tagit bort Rickard Sjöbergs nuna från kuverten. Man får vara tacksam för det lilla.

Förresten såg jag senaste Lyxfällan. En ensamstående morsa som inte rättat munnen efter matsäcken. När familjen pratade igenom hur det hade gått att hålla budgeten, satt de runt ett bord. Alla med varsin cola-burk.

– Men hallå, sa vi i kör i soffan. Läsk, när man inte får saker att gå runt. Och i varsin burk! Varför inte 1,5-litersflaska? Bra mycket billigare per liter. Undrar hur länge de håller sig inom ramarna?

Nej, folk som gnäller över att pengarna inte räcker, samtidigt som de unnar sig cigaretter, godis, läsk och annat onödigt, har jag svårt att sympatisera med.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Lyxfällan light

  1. Cici skriver:

    Jag kan bara hålla med dig, men Rom byggdes ju inte på en dag så kanske lär dom sig efterhand.

  2. cruella skriver:

    Ett problem kommer sällan ensamt. Låg utbildning, dålig ekonomi, kassa matvanor, knackig hälsa. Och idiotiska skulder som inte ens gått till något bra för det mesta.

  3. Telefonissan skriver:

    God utbildning, dålig ekonomi, skapliga matvanor, knackig hälsa vare här. Det finns fler facetter på skuldproblem, tack. Att leva över sina tillgångar behöver inte betyda att man ägnar sig åt idiotisk konsumtion. ‘Lyxfällan’ har renodlat sitt koncept och det är bra för de som inte fattat haken med kortkrediter och inte inser att allt måste betalas förr eller senare. Man hoppas varje gång att poletten trillar ner hos i alla fall någon tittare. Men vi som bara kan drömma om Lilla Åland betackar oss för generaliseringar och kanske tröstar vi oss med en burk cola.

  4. cruella skriver:

    Jo, man måste kunna generalisera när man tittar på samhällsproblem – hur ska man annars göra? Däremot är det självklart att också titta på individens situation när det kommer till konkret stöd, hjälp etc. Men folkhälsa, konsumtionsanalys, överskuldsättning och så vidare måste betraktas utifrån kollektivet först – annars missar man en massa strukturella orättvisor och olika förutsättningar.

  5. Telefonissan skriver:

    @cruella
    Nej, för att få grepp om ett samhällsproblem behövs en ordentlig analys av bakomliggande orsaker för att hitta mönster hos den utsatta gruppen, kanske några olika dominerade mönster. Detta görs inte genom att förenkla orsakssammanhangen utan med insikten om att problem är komplexa. Sannerligen finns det strukturella ekonomiska orättvisor (som enligt min mening har förstärkts av de senaste årens förändringar i socialförsäkringssystemet). Med enkel statisktik som utgår från kollektivet kan det bli helt fel. När jag var ensam spädbarnsmamma påpekades från många håll hur mycket större procentuell risk det var för min baby att dö i plötslig spädbarnsdöd. Det kändes som en tokig slutsats och jag satte mig in i undersökningen. Sedan dess har jag funderat mycket över vådan av att förenkla samhällsproblem.

    Jada jada, håller med om att det ligger något i det första du påstår. Har jobbat på SCB en gång i tiden och intervjuat massor av folk med diverse problem, tandhälsa mm, och sett att det ena lätt leder till det andra. I snacket buntade vi glatt ihop folk i kategorier, för det var lättare att förhålla sig till individerna då. Men i mötet med människor gällde det att vara ödmjuk. Om man behandlar folk som klichéer så får man inte mycket användbar information ur dem till grund för en god analys.

  6. Ullah skriver:

    Intressant och lärorik diskussion.

  7. frktjatlund skriver:

    Ojdå, här händer det grejer medan jag är upptagen med annat.

    Jag har olika orsaker sett ett stort antal skuldsaneringsfall. Om jag ska generalisera så handlar det ofta om kvinnor anställda inom sjukvården. Oftast inte heltid. De träffar en man, gifter sig, blir gravida, köper ett hus, överbelånar huset, renoverar för pengarna, går varandra på nerverna, skiljer sig, säljer huset med jätteförlust och känner sig tvingade att ta lån på lån med ockerränta för att klara vardagsutgifterna.

    Vill det sig riktigt illa så går de in i väggen eller blir av med jobbet. Om de har jobbet kvar är inkomsten ändå alldeles för låg för att de någonsin ska kunna återbetala sina skulder.

    Dålig ekonomi har sällan enkla förklaringar. Men när jag ser Lyxfällan påminns jag om min barndom. Antingen hade modern inga pengar alls eller så fanns det mycket av den varan. Oavsett hur det låg till fanns det alltid pengar till cigaretter, tips och lotter.

    Det har gjort att jag har ett nervöst förhållande till ekonomi. Aldrig att jag skulle lämna över rodret till någon annan.

  8. Fia skriver:

    Det här var spännande läsning! Jag har en vän, både hon och hennes man har god utbildning och bra jobb. De köpte för ett par år sedan ett stort fint hus. En fullständigt normal familj. Men med de nya ofattbara huspriserna betyder det att deras boendekostnader nu, med den väldigt låga räntan, ligger på drygt 15000/mån. Då kan man inse att en räntehöjning snabbt skrämmer iväg boendekostnaderna till ännu mer smärtsamma nivåer. Det är ju inga slarviga personer, men ändå är det en skör situation. Summan av deras månadskostnader, maten mm borträknat, ligger på ca 32000. Det blir ju naturligtvis katastrof om något oförutsett händer. Och det är många, många som hamnar i den här balansakten, utan att vara oförsiktiga personer.

  9. frktjatlund skriver:

    Bostadspriserna är helt huvudlösa i Stockholmstrakten. Eller marknadsanpassad. Dessutom byggs det så lite och nästan inga hyresrätter. De som byggs kostar skjortan.

Kommentera

