Fler hushållsvedermödor

I februari 2007 genomförde vi en radikal åtgärd i hemmet. Vi avskaffade skräpskåpet. Alltså ett mindre köksskåp där vi la saker som inte inrymdes i de vanliga kategorierna som används i ett kök. Allt från tejprullar, yatzytärningar, tändsticksaskar, upphittade skruvar och buntband till gummisnoddar och låsolja. Hyllorna fylldes med udda glas och kryddor. Det funkade ganska bra. Ett tag. Så här drygt fem år senare har skräpet återerövrat 66 % av utrymmet. Bara kryddorna har hävdat sitt utrymme.

För ett par veckor sedan, när vi fick våra nya köksstolar och några släktingar hämtade de gamla, gjorde jag även av mig med stolen i sovrummet. Den stol, som nästan aldrig syntes under alla mer eller mindre använda klädesplagg. Så nu får jag ta mig själv i kragen och bestämma mig för om kläderna ska hängs upp eller vikas in i någon byrålåda, alternativ slängas i tvättkorgen. Än så länge har det gått bra. Men jag får se om jag lämna lika gynnsam rapport om fem år.

Idag grep jag mig an med ett nytt projekt: tvätta tvättkorgen. Steg ett består i att tvätta allt, som ligger i korgen. Och i botten låg ett par saker som nog legat där över fem år. Makens knäskydd av märket Vulcan. Och under dem låg en Quicksilver surfskjorta i udda färg, som säkert legat där ännu längre. Dold av skjortan ett par ljusa strumpbyxor, som jag utan att darra på manschetten vidarebefordrade till sopkorgen.

Steg två i tvätta tvättkorgen är just att tvätta själva korgen. Och jag kan lugnt säga att det behövdes. Att det dröjt så länge sedan sist beror nog just på att det var så länge sedan den tömdes helt. Och att korgen står inne i en garderob. Eller att jag är väldigt hemmablind.

Nästa projekt kan bli garderobsröj. Hallgarderoben kommer man knappt in i. Men det får bli när och om inspiration infinner sig.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fler hushållsvedermödor

  1. Fia skriver:

    Visst är det konstigt att det alltid behövs ett skräpskåp eller en skräplåda till allt osorterat som man ändå måste ha kvar? Jag har vid några tillfällen försökt sortera de osorterade sakerna så att de ska kunna ha en naturlig koppling till andra föremål och alltså ha en placering som kan anses vara genomtänkt, men det håller aldrig länge. Då blir det en ny låda eller ett nytt skåp som får hysa blandfynden.

  2. Irene skriver:

    Nu fick jag en släng av dåligt samvete, när tvättade jag tvättkorgen inuti senast?.. Skall göra en djupdykning i den i morgon dag.

  3. Ullah skriver:

    Jag tycker inte det är så konstigt med en skräpuppsamlingsplats. Det är bra att ha en sådan. Sista anhalten liksom.

  4. Cici skriver:

    Sådana där skräpskåp brukar vara rena fyndplatsen när det är något udda man behöver och även om man gör en rensning emellan varven så brukar det snart vara fullt igen.

    Jag har också lagt märke till att det blir ganska smutsigt nere i tvättkorgsbottnen. Och ovanpå locket. Men det brukar gå både snabbt och smärtfritt att täcka över det med ny smutstvätt.

  5. frktjatlund skriver:

    Fia: Dagens ursäkt: En del av vårt skräp beror på att vi har så ont om skåp. Städskåpet till exempel avskaffade vi till förmån för ett skafferi.

    Irene: Ja, man kan bli förvånad över vad som ligger på botten och skräpar. Not so very fräscht.

    Ullah: Och så är det ett effektivt sätt att skjuta upp beslut.

    Cici: Och det blir ännu längre mellan uppfräschningstillfällena, när man som jag har tvättkorgen i en garderob.

Kommentera

