I helgens spår

Det krävs inte bara städning för att det ska bli ordning på torpet upptäckte jag i morse. Hårschampot är slut, hårmoussen också slut och skärmbakgrunden är utbytt på min dator.

Jag lyckades pressa ur de sista dropparna av schampot till morgonens dusch. Och det var tur för vissa somliga. De två nioåringar, som ägnade lördagskvällen åt att skapa konstfärdiga frisyrer med moussen tills det var nada kvar. Och som fick tvätta sitt något stela hår morgonen därpå. Ordentligt. Och med mycket schampo, tydligen.

När de inte höll på med håret, så gick deras intresse i en annan riktning. Nämligen åt One Direction. Det jättegulliga pojkbandet från brittiska X-factor, som stulit alla småtjejers hjärtan. Om de inte redan förlorat det till Justin Bieber. För man kan inte gilla båda. Då är man konstig, var mina tjejer rörande överens om.

Och hela tiden låg det en tung ljudmatta över lägenheten. Albumet Up all night snurrade i cd-spelaren. Avbröts endast av tv-ljudet när Nickelodeon sändes avsnitt av iCarly (tror jag) där gruppen var med.

Så inte nog med att jag behöver inhandla hårprodukter, jag upptäckte att de små liven hade bytt bakgrundsbild på min dator. Mitt fina skotska slott var ersatt av en bild av just One Direction. Men jag bytte snabbt tillbaka.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till I helgens spår

  1. Cici skriver:

    Jag kan tänka mig att det kan vara tålamodsprövande att umgås länge och ofta med nioåringar. Det gäller nog att ha en stor portion humor att ta till och det verkar du ju ha.

  2. Telefonissan skriver:

    Tackar för informationen. Detta har inte tioåringen här koll på (tror jag). Det var mycket Jonas Brothers för nåt år sen eller kanske längre sedan. Vi kom till slut överens om att de äldre bröderna faktiskt blivit lite gamla i sista Camp Rock-filmen.

  3. Ullah skriver:

    One Direction! Har aldrig hört dem, men min brorsdotter (några år äldre än dina flickor) är galen i dem.

  4. frktjatlund skriver:

    Cici: Ja, dessutom får man lära sig en massa. Och titta på tv-program man aldrig skulle ha valt själv.

    Telefonissan: Ja, det är tur att man har barnbarn. Annars skulle jag vara helt lost i diverse grenar av populärkulturen. Speciellt musik. Nu när vi inte har bil lyssnar jag väldigt sällan på radio.

    Ullah: Ena tjejen har tubbat farfar att betala affischer, cd och t-tröja. Och hennes rum är rikt dekorerat med idolbilder.

Kommentera

