Obegripligt

Vi har hunnit med en hel del middagar med grillat lamm. Det kan man aldrig få för många av. Men det finns en fas restaurangbesöken, som vi helst vill undvika. Som igår, då vi gjorde kyparen ledsen när vi efter måltiden snabbt reste oss och Maken gick fram till disken och propsade på att betala.

– Ja, vid bordet, sa mannen. Överlistade satte vi oss igen för att genomgå bjudproceduren. Den kan se lite olika upp men består alltid av raki, denna vedervärdiga dryck. Fortfarande efter 25 år betvivlar vi att den verkligen ska drickas.

Möbelpolish, lackborttagningsmedel, båttvätt, avkalkningsmedel, hårblekning. Ja, men ändå envisas man med att servera lösningen i små glas.

Här är en bild, som en hyllning till en av männen bakom medlet. De som lurat en hel nation av stolta krogägare, som menar sig bjuda på det bästa de har.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Obegripligt

  1. cruella skriver:

    Klart det blir smaskens efter en sån procedur. Mycket förtroendeingivande, allt från skägg till konstfärdigt murad eldstad till isterbuk.

  2. frktjatlund skriver:

    Smaskens är nog inte rätta ordet. Drycken borde snarare heta kräki, om du frågar mig.

  3. cruella skriver:

    Men jag gillar en äcklig klar!

  4. Telefonissan skriver:

    Men ni blandar väl rakí med vatten så att det blir grumsigt som Ouzo? Jag gillar alla konstiga rakí-varianter. I Mellanöstern finns rikiga smaskiga rävgifter, rakí och konstig arrak. Lite osäker om Cruella menar ”äcklig klar” eller ”äcklig karl” men hoppas på det första.

  5. frktjatlund skriver:

    cruella: Själv gillar jag en god klar. Hallands fläder till exempel.

    Telefonissan: Man får drycken i glas modell fingeborg. Och inget vatten till, så jag har inte provat. I Italien har man sin läbbiga Grappa, men jag skulle vilja se den italienske restaurangägare som bjuder gästerna på något.

  6. cruella skriver:

    Grappa, marc – jag ser mkt fram emot min resa till Belgien och Frankrike om ett par veckor!

  7. frktjatlund skriver:

    Oj, jag var tvungen att googla på marc. Den har aldrig korsat min väg trots att jag varit i Frankrike hur många gånger som helst.

Kommentera

