Rullar vidare

Härom kvällen drog ett vansinnigt åskväder över oss. Blixtar ljungade, åskmullret dånade och regnet vräkte ner. Terrassen blev alldeles vattenfylld eftersom avrinningen inte alls hängde med. För att inte få in vatten i rummet offrade vi två handdukar, som vi rullade till en lång korv och i la i dörröppningen.

Våra rumsgrannar, ett holländskt par med en tvåårig pojke tog tillfället i akt. Mannen klädde av sig alla kläder, tog sats inifrån rummet och slängde sig på magen ut på terrassen. Farten och vattnet på terrassen gjorde att han gled fem meter ändå ut till räcket. Och hela familjen skrattade hjärtligare och hjärtligare för varje åk.

Jag har läst att barn som växer upp utan pappor inte har samma sinne för humor som andra. Nästan så jag tror på den undersökningen. Jag skulle vilja se den småbarnsmamma som gjorde samma sak.

I och med ovädret försvann strömmen och internet. Strömmen kom ganska snabbt tillbaka och nu är jag med nätkontakt igen.

Vårt återtåg har börjat så smått. Nu sitter vi och häckar på en servering i väntan på färjan som ska ta oss tillbaka till Paleochora. Där vi kommer att tillbringa sista semesterdagarna.

Jag har hållet mig till regeln en bok om dagen och har klarat av 10 pocketböcker av varierande kvalitet. Bäst hittills har nog Lena Einhorns bok om Siri von Essen varit. Trots att hon hade ett par “Sagt och gjort” med. Och i mina ögon är det två för mycket. Minst.

I boken framstår August Strindberg som skogstokig och det kanske förklarar varför jag inte orkade med En dåres försvarstal. Nu har jag hamnat i deckarträsket, de enda böcker som återstår.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Rullar vidare

  1. FruH skriver:

    Ha ha ha låter som pappan bjöd både er och familjen på en show 🙂

  2. Irene skriver:

    Nu tycker jag att ni haft en v-ä-l-d-i-g-t lång semester! Marsch pannkaka tillbaka till regnrusk och höst! (så jag slipper avundas mera…)
    Irene

  3. Evis skriver:

    Jag hade lätt gjort det.

  4. Fia skriver:

    Pappor kan tillåta sig att bete sig som barn och komma undan med det, medan en kvinna skulle få skämmas för sitt beteende.

  5. frktjatlund skriver:

    FruH: Vi hade nästan lika kul som familjen. Oroade oss bara för att han skulle slå sig.
    Irene: Två veckor är inte särskilt länge. I alla fall inte väldigt länge.
    Evis: Näck på en terrass med full insyn där renheten på vattnet var sådär. Tillåt mig betvivla.
    Fia: Mammor skulle nog fokusera på vad som skulle kunna hända. Skärsår, slå skallen i väggen t ex.

  6. Telefonissan skriver:

    Holländare är inte kloka enligt mina sen länge förvärvade fördomar. Tack för boktipset, jag gillar Lena Einhorn skarpt.

Kommentera

