Mer balkongliv

Vind och sand i kombination är ungefär lika kul som vind och regn ihop. Och som det har blåst i flera dagar. Vinden gör att sanden letar sig in överallt. I öronen, i ögonen så att de blir alldeles geggiga och i näsborrarna så att snorbusarna frodas. Vi har hållit ut någon timme om dagen på stranden. Sen har vi backat tillbaka till vår skuggiga balkong och läst. En bok om dagen håller ledan borta. Och så är det. Nu det dags att börja på bok nummer sex.

oliverBok nummer fyra var Simon och ekarna och den tyckte jag om. Trots att man hade fräckheten att skriva “boken bakom filmen” på omslaget. Om jag var Marianne Fredriksson skulle jag protestera. Dessutom fanns det med ett förord av filmens regissör. Vad det nu skulle vara bra för. Som kändes självupptaget och antagligen var skrivet på engelska, eftersom det krävdes en översättning. Ett förord på engelska av en svensk i en svensk bok. Man tar sig för pannan!

Men det som irriterade mig mest var typsnittet. Som blödde. Bokstäverna flöt liksom ihop. Precis så såg den nytryckta upplagan av När man skjuter arbetare, som Bonniers gav ut alldeles efter Kerstin Thorvalls död. Samma förlag som gett ut Simon och ekarna så här 27 år efter första upplagen.

Är det någon billig teknik man använder sig av för att kamma hem mer pengar? En teknik där man kan göra nytryck med minsta möjliga kostnad?

Och nu när vinden mojnat bryter vi upp och tar båten till Loutro för att stanna där så länge vi har lust. Inom vissa begräsningar. Som antalet semesterdagar och flyget hem.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mer balkongliv

  1. Småländskan skriver:

    Åhh, ni verkar ha det härligt trots sand och blåst. Låter underbart att dra sig tillbaka, sitta på balkongen, läsa, ta ett glas vin, äta lite ost och tomater. Så gjorde jag i alla fall när jag balkongsatt i Grekland. Å andra sidan satt jag inte så mycket, utan gick, gick och gick… om jag inte tog lokalbussen till nån by. Ibland fanns det buss som gick tillbaka, ibland inte. Men vad gjorde det!? Det fixade sig alltid.
    Ta en ouzo för mig, tack! Den ska vara ”rumstempererad” och utan vatten! Lite oliver och några bitar fetaost till den är heller inte fel.
    Ha en fortsatt härlig semester!

  2. frktjatlund skriver:

    Oliver och fetaostar är inten uppoffring. Det tar jag gärna på mig. Ouzo däremot är inte riktigt min avdelning. Men bättre än raki, som de gärna bjuder på efter en middag på restaurang.

Kommentera

