Jag var där

– på Kreta. Ändå sen barnsben har jag haft en udda dröm. Upprinnelsen var de hemska bilderna från jordbävningen i Skopje 1963 när jag var 11 år. Min minst sagt konstiga önskan är alltså att jag skulle vilja vara med om en liten, liten jordbävning. Bara så att marken gungade lite, glasen skallrade och lättare möbler flyttade sig något.

I mitten av 1990-talet var vi på ön Lefkas och bara ett par dagar innan vi kom dit skakades ön av en mindre jordbävning. Men tillräckligt stor för att förorsaka en del sprickor i husfasader. Och det kändes lite snopet att missa den begivenheten med bara några dagar.

Rummet vi hyr har en dubbelsäng med en gemensam madrass och eftersom mitt mellannamn är Prinsessan på Ärten så är jag lite störd av det. Den gemensamma madrassen, alltså. Så fort Maken vänder sig gungar jag till. I morse strax efter klockan 6 gungade jag till igen. Fast på ett annorlunda sätt än vanligt, tyckte jag. Tog ur öronpropparna och lyssnade. Maken snarkade vidare och inget annat verkade onormalt. Då bestämde jag mig för att orsaken till madrassgunget var det vanliga: Maken vände sig i sömnen.

På morgonen skojade jag om saken. Att det är svårt att skilja på Maken och jordbävningar. Men när vi tog varsin frappé på ett kafé på förmiddagen bekräftade övriga gäster min upplevelse. Det hade varit en liten jordbävning tidigt på morgonen. Men så liten att flertalet inte hade märkt något.

Så om jag får bestämma behövs det inga fler jordbävningar. Varken stora eller små. Nu när jag fått mitt lystmäte uppfyllt.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jag var där

  1. frktjatlund skriver:

    Ja, det hade varit lite väl snopet. Men nu är det gjort.

Kommentera

