Sämre kan man ha det

Nej, det är inte synd om oss. Inte det minsta. Flygresan till Kreta gick utan mankemang och det fanns gott om taxibilar utanför flygplatsen i Chania. Och till skillnad från i Sverige har man fasta priser. Så man behöver inte känna sig lurad. Även om det kostar att ta sig tvärs över ön.

Men nu är vi här på södra Kreta i Paleochora, på ett litet hotell alldeles vid stranden. Sex rum inalles. Och har tillgång till kylskåp, pluttliten tv med grekiska kanaler och svagt Wi-fi. Kylskåpet har vi fyllt med vatten, tonic, gin, ostar och oliver. Fyllt är nog en överdrift; det mesta ryms faktiskt i dörrfacken.

Tv:n är inte mycket att hurra för. Grekiska kanaler sänder visserligen engelska filmer odubbade och textade, men eftersom apparaten är så liten och uppskruvad i andra änden av rummet så att det skulle krävas en kikare för att fatta vad som utspelar sig på skärmen så får rörliga bilder vara.

Wi-fin är svag och räcker inte  ända ut på balkongen där vi sitter i skuggan och häckar med varsin pocket. Jag är inne på min tredje och har redan börjat gruva mig för att böckerna inte kommer att räcka i två veckor.

Jag brukar inte klara av att läsa under en flygresa, men den här gången gick det bra. Och det var så den första boken försvann; Yarden av Kristian Lundberg. Jag var lite skeptisk eftersom den fått översvallande recensioner. Var den bra-bra? Eller bra-obegriplig? Den var bra-bra kunde jag konstatera.

Bok nummer två var senaste pocketen med Damernas detektivbyrå, Tedags någonting. Alltid lika trevlig, småputtrig och lättläst. Och så är det, just nu orkar jag inte med några intellektuella utmaningar. Håller mig till tunna böcker och har just börjat med Martina Haags Missångersträsk.

Vädret? Soligt, väldigt blåsigt och cirkus 27 skuggan.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

