Nya insikter

För 24 timmar sedan visste jag inte vad som händer när man stoppar ner en Lakrisal i en Coca Colaburk. Nu vet jag det. My stoppade nämligen ner en tablett i sin brors läsk när de satt i en av sofforna i vårt vardagsrum. Reaktionen i burken blev våldsam. Läsken stod som en fontän ur öppningen. Och inte blev det bättre av att Noa blev rädd och reste sig och försökte bestämma sig för vad han skulle göra med burken.

Tur i oturen är att vår vardagsrumsmatta är gråsvart. Och att soffan är i svart läder. Och att vi har dammsugare, golvmopp och tvättmaskin. Och att det är bioväder så att jag kan ta itu med konsekvenserna i ensamt majestät.

Apropå ensamhet: Det är dags för mig att komma ut ur garderoben. Jag är inte asocial, som Maken brukar påstå. Jag är introvert. Och de introverta är på uppgång, menar Svenskan. Ja, det är nästan lite fint och intressant att vara inåtvänd. Och då är inte jag den som är den utan hänger på.

Jag som trott att det varit något fel på mig. Att jag är fantasilös, som till exempel inte kan prata när jag sitter hos frissan. När grannkunden ventilerar både väder och semesterplaner, så sitter jag bara tyst och iakttar mig själv i spegeln och låter tankarna vandra.

Eller att jag inte gillar att mingla runt och småprata med mer eller mindre obekanta människor på fester. Att jag inte har några problem att sitta i trapphuset och göra ingenting när jag är utelåst. I flera timmar, om det behövs. Att jag föredrar tystnad. Och att umgås i mindre sammanhang. Där alla kan delta i samma konversation.

Samtidigt som jag inte har några problem att tala inför större grupper. När det är ett ämne jag behärskar. Eller häva upp min röst när jag inte fattar, har en fråga eller åsikt i offentligare sammanhang.

Eftersom introverta verkar dras till extroverta, så får Maken stå för den sociala biten. Och han har just bestämt att efter bion blir det middag på lokal. I sällskap med Svärdottern och hennes familj. Men vi är inte fler än att vi ryms vid ett och samma bord. Hoppas jag.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Nya insikter

  1. Irene skriver:

    Det känns som jag mött en tvillingsjäl. Så väl har jag själv inte lyckats formulera min personlighet men det här var på pricken!

  2. Irene skriver:

    Vet inte om tekniken krånglade eller jag blev censurerad, men mitt inlägg försvann. Vill bara skriva att jag blev lite tagen av att läsa min egen personlighet så väl beskriven av någon annan. Som dessutom beskrev sig själv! Jag har alltså inte ensam om mina ”knepigheter”.
    Irene

  3. Telefonissan skriver:

    Toleransen har blivit mycket sämre för tyslåtna barn. När jag var liten var det ändå ganska accepterat att man höll sig i bakgrunden. Nu skall alla vara så framåt och de skall alltid vilja umgås både i skolan och efteråt. Mitt barn har inga problem med det sociala samspelet men när skol- och fritidsdagen är slut så är hon trött av all interaktion. Visst kan det vara kul att följa med en kompis hem en stund, men många andra föräldrar förstår inte alls att hon vill komma hem till sig skapligt tidigt. Men vi behöver vår egna kvällslunk för att ladda för en ny arbetsdag. Jag är så trött på alla käcka föräldrar som inte förstår att också barn behöver chilla.

  4. frktjatlund skriver:

    Nej, det är inte klokt vad föräldrar och barn flänger på fritiden. Ska de inte leka så är det träningsaktiviteter. Ömsom sport och ömsom musik.

  5. frktjatlund skriver:

    (Irene: Dina kommentarer hamnade av någon anledning i spamfiltret.)
    Jag har alltid undrat varför jag inte klarar en massa människor på en gång eller varför jag inte kommer på något att säga tills jag läste om introverta. För det är inte blyghet, som hållit mig tillbaka.

  6. Telefonissan skriver:

    Jovisst flänger folk, men de får göra hur de vill för mig. (Fast jag försår inte hur de återhämtar sig.) Min poäng var den att man numera felaktigt förutsätter att barn är extroverta av naturen. Det är något som bättre borde tas upp på utbildningen för förskollärare – att det inte är något fel med dem som inte slänger sig in i nya lekar mm utan eftertanke. Ibland är det nog tvärtom tror jag – att den introverta är mindre gränslös och lite mer mogen.

  7. Telefonissan skriver:

    F.ö. är jag ganska lik dig 🙂 men inte på pricken. Det där med att sitta i trapphuset och vänta utan problem skrattade jag gott åt för sånt kan jag också göra. Även om jag verkligen gillar musik så vill jag helst ha det tyst omkring mig. De här nya teorierna kanske kan förklara varför jag inte vill ha musik i lurarna när jag går till jobbet.

  8. frktjatlund skriver:

    Telefonissan: Nej, alla barn är verkligen inte stöpta i samma form. Och jag gillar inte heller att ha musik direkt i öronen. Dessutom är det farligt när man är utomhus.

Kommentera

