Den som gör en resa har alltid något att berätta

Maken anammar gärna nyheter. Själv är jag oftast skeptisk. När han hörde talas om SL:s nya elektroniska reskassa nappade han direkt, skaffade ett accesskort och laddade det med 500 kr. Men eftersom jag är skeptiker, så håller jag mig till förköpremsan.

När man laddar det nya SL-kortet ska man också ange hur ens standardresa ser ut. SL har delat in Stockholm i olika zoner och Maken valde resor i en zon, som kostar två kuponger. Det går att göra resor avviker från förvalet och igår när vi skulle ta oss hem från Saltsjö-Boo var just en sån avvikelse. Gårdagens hemfärd tog oss genom två zoner och då kostar det ytterligare en kupong.
SL instuerar:

Om du ska göra en resa som kostar fler eller färre kuponger än din standardresa, behöver du köpa en biljett manuellt med reskassan. Du kan göra på följande sätt:

köpa i biljettmaskinen på bussen. Knapparna står för 1, 2 eller 3 kuponger. Så här gör du:
* Välj antal kuponger
* Tryck på knappen tills siffran visas i fönstret.
* Lägg till sist på ditt kort.

Buss 471 rullade in på hållplatsen klockan 20:53. Vi klev på och jag sträckte fram min åkremsa och sa: Slussen. Chauffören stämplade tre kuponger och jag gick och satte mig. Maken, som kom efter, tog fram sitt nya, blanka kort och sa att det här var första gången han behövde betala mer än för den förprogrammerade standardresa. Jaha, det är första gången för mig också, sa föraren.

Och där stod Maken och tryckte. Och tryckte. Och tryckte. I flera minuter. Chauffören tryckte också några gånger. Men kortläsaren vägrade lägga på en kupong. Så det fick bli en standardresa i alla fall. Om bussen skulle kunna komma iväg från Saltsjö-Boo. Men det blev en dyrare historia. För vi skulle fortsätta från Slussen med tunnelbanan ända hem till Zinkensdamm.

SL varnar mycket riktigt för konsekvensen om man inte betalar för hela resan från start:

Betala alltid för hela resan från start, annars dras en helt ny biljett när du kommer in i en zon som du inte betalat för och där läser av kortet.

Så när Maken passerade spärren vid Slussens tunnelbanestation, knyckte SL helt sonika två kuponger till av reskassan. Själv kunde jag visa min åkremsa för spärrvakten och passera utan extra kostnad.

Slutsats: Det kostar att ligga i teknikens framkant. Cirka 33 % mer.

Annonser

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Den som gör en resa har alltid något att berätta

  1. FruH skriver:

    Kom igen nu din rättshaverist, klaga till SL!
    🙂

  2. Ullah skriver:

    Vi har ju sådana där kort i Göteborg. Inga remsor finns att använda som alternativ. Men om jag åker utanför Göteborgs kommun kör jag med sms-biljetter, för jag orkar inte ta reda på hur jag skall göra med kortet.

  3. frktjatlund skriver:

    FruH: Först ska jag utreda om extrakupongen berodde på att Maken inte fattat regelverket. Hursomhelst SL borde få en känga för att deras egen personal inte vet hur man betalar.

    Ullah: Jag är förvånad att det dröjt så länge med elektroniska biljetter här i Stockholm. När det fungerat flera år runt Göteborg. Själv kan jag inte använda mobilen för privata resor eftersom jobbet står för abonnemanget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s