Några ess

Splittrad
Senaste dagarna har jag påbörjat ett antal inlägg både i tanke och på datorn utan att avsluta med publicering. Så det får bli en snabbis av det som har rört sig i mitt huvud sen sist.

Syrran
Varför far Syrran med halv- och osanningar? Trots att hon inte behöver. När vi var små brukade Modern säga: Du skulle inte hålla dig till sanningen, om man så trampade dig på halsen. Och i någon mån är det fortfarande så, när det gäller löjliga småsaker. Och när vi träffade Kusin Kenth hände det två gånger. Jag såg att hon flackade med blicken åt mitt håll eftersom hon förstod att jag visste att hon for med osanning.

Stresstålig
Ännu en gång har det bevisats: Jag är inte stresstålig. Det dök upp ett problem på jobbet i början av veckan och innan jag hade koll på vad som behövde göras så led jag av svår hand- och fotsvett. Plus en släng diarré. Och när jag lugnat ner mig och andats djupt ett antal gånger konstaterade jag att ursprunget till felet låg hos en samarbetspartner och att jag inte kunde göra annat än att vänta på att de löste problemet.

Men vad hjälpte det. Under tiden ägnade min hjärna sig åt att måla upp diverse skräckscenarier. Vad skulle hända om man inte lyckades rätta till det hela i tid. Bevare mig väl om man inte var klar före midnatt. Och hur troligt är det att rätt personer finns på plats efter kl 17 en sommarkväll?

Strömhopp
Flera har sagt upp sig på jobbet och ska vidare till andra ställen. Till och med personalchefen. Det känns sådär. Härom dagen låg rumskompisens CV i skrivaren, så min rumsförbannelse kanske slår till igen. Och för egen del har jag antagligen inte särskilt mycket att hämta på arbetsmarknaden. Fel ålder, fel kön, fel kompetens. Plus det värsta av allt: Jag är, som sagt, inte stresstålig. Denna viktiga egenskap, som alla arbetsgivare efterfrågar. Jag behöver helt enkelt lugn och ro för att prestera på topp.

Såld
Det låg ett mejl och skvalpade i mejlboxen i morse. Från en höjdare på andra sidan Atlanten. Budskapet löd: Företaget är uppköpt och ska bonkas ihop med ett annat företag som uppköparen just kommit över. Så kan det gå. Man kan jobba på samma ställe och med samma saker i åratal, men ändå byta arbetsgivare.

Stolt
Jag efterlyser än en gång Prydfestivalen. Har gjort det flera gånger utan framgång. För blyga normisar. Plus en och annan autosexuell, som också vill festa loss.

Snart
Hösten närmar sig. Det känns i vinden, dagarna blir kortare och solen står lägre. Idag låg det två reklamblad i morgontidningen. Båda med rubriken Skolstart. Inte bra. Samtidigt som det känns som det var evigheter sen jag hade semester.

Slut
Nej, jag skulle behöva ytterligare en semester. Med stort S. En riktigt lång en. Utan planer och gärna på obestämd tid. Pension tror jag att det kallas.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Några ess

  1. Irene skriver:

    Mmm, pension kallas det, jag har testat det sedan igår, känns riktigt bra! Tror att jag står ut åtminstone till jul…
    Irene

  2. Cici skriver:

    Kan rekommendera den där långsemestern. Jag har provat på den nu några år och tycker att det passar mig bra. Problemet är möjligen att det är så himla mycket att göra jämt, tiden går alldeles för fort, precis som under en vanlig kort semester på några veckor.

  3. Ullah skriver:

    Jag kommer gärna till prydfestivalen. Men då måste alla vara ordentligt påklädda.

  4. frktjatlund skriver:

    Irene: Grattis! Själv har jag fem år dit. Minst.

    Cici: Så säger de flesta. Tills den dag kommer då de tycker att det kör ihop sig om de har tid hos läkaren och måste gå på posten samma dag.

    Ullah: Då gäller det bara att få någon att nappa på idén. Fast jag hör negativa röster, som säger att prydfestivalen pågår hela året.

Kommentera

