Någon måtta får det vara

Två gnällartiklar i DN på kort tid är två för mycket. Tycker jag. Trots att jag själv inte drar mig för att klaga när det är på sin plats. Som nu till exempel, när somliga tycker att en vecka är alldeles för lång tid. Jag tycker att det var snabbt hanterat.

När någon hade fräckheten att ta ut 2000 sydafrikanska rand elva gånger från mitt konto blev jag inte glad. Det märks när man har 22000 mindre att röra sig med. Jag minns inte hur vi gjorde under de tre veckor pengarna var borta. Om vi tog ut från sparkontot eller sög på ramarna. Men gnällde det gjorde vi i alla fall inte.

Nej, vi var glada att banken/kortföretaget överhuvudtaget ersatte förlusten. Tänk om man hävdat att vi varit oaktsamma med kortet, när vi öppnade det igen för utlandsköp. Banken själv hade ju anat ugglor i mossen och stängt för utlandsköp när samma uttag dök upp gång på gång.

Och skulle jag glömma saker på tåg så inte skulle jag gnälla över att det tog lång tid att återfå prylen. Eller att det skulle kosta mig en slant. Det är ju jag som varit oaktsam. Inte SJ.

Dessutom: Hur ofta har det hänt att kvarglömda saker återfunnits på hittegodsavdelningar? Mig har det bara hänt en gång. Närmare bestämt en sommardag 1960 när Syrran och jag åkte och badade på Vanadisbadet. På hemvägen glömde vi kassen med badkläder på spårvagnen. En dryg vecka senare, när vi kom till Förlorat/upphittat, återfann vi vår badkasse.

Men det var så dags. Innehållet hade möglat och luktade pyton, så det var bara att kasta baddräkterna och de polkagrisrandiga badrockarna. Och inte gnällde vi och tyckte att det var SS:s fel.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Någon måtta får det vara

  1. FruH skriver:

    Tror att du kommer gilla denna blogg: http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.se/?m=1

  2. frktjatlund skriver:

    Ja, visst är den underbar!

  3. Irene skriver:

    Detta går väl under anamnesrubriken ”omedelbar behovstillfredställelse”. Vem i denna hastiga värld kan vänta längre än två nanosekunder på någonting över huvud taget?

  4. Ullah skriver:

    Min man och jag kom tillbaka till hotellet efter en heldag i Rom, och han upptäckte att hans körkort var borta. Tragedi. Jag ringde runt till ställen vi varit på (varuhus, restaurang) i vad jag trodde fåfänga försök att upphäva katastrofen. Döm om min förvåning när de på ett ställe kunde svara att de faktiskt hade hittat det. Det var en härlig känsla.

  5. Fia skriver:

    Jag är imponerad av att Nordea hörde av sig för några år sedan för att kolla några stora uttag på exmakens konto. Vi hade varit i London, och plötsligt hade någon åkt till Spanien och tagit ut 50 000 på hans konto. Det var Nordea som hade goda rutiner att upptäcka den typen av avvikande transaktioner. Vi var oerhört tacksamma, och glada över att slippa hamna i ett läge där vi skulle tvingas bevisa att vi inte hade gjort uttagen själva.

  6. frktjatlund skriver:

    Irene: Bara för att datorer är snabba så behöver det inte betyda att de som hanterar dem är det. Och sen ska det bli rätt också.

    Ullah: I Rom? Nu blir jag förvånad.

    Fia: Som vanligt kämpar bankerna i motvind i medierna. Många gånger orättvist.

Kommentera

