Smaken är olika

Kalles kaviar besöker olika platser utomlands och bjuder på kaviarmackor i sina reklamfilmer. Folk äter, ler artigt trots att de nästan håller på att kräkas. Ja, en hel del svenska matfavoriter faller inte alla på läppen.

Så till exempel ligger en svensk anrättning etta på 10-i-topplistan över konstiga maträtter i Come Dine with me (engelska Halvåtta hos mig). Smörgåstårta är tydligen något väldigt egendomligt på brittiska öarna.

Stackars Evelyn från Leeds bjöd på Swedish sandwich gateau och det var ingen framgång. Snarare ett nederlag, som liknas vid Waterloo. Mer Napoleons än Abbas, antar jag.

Tänk på det nästa gång ni funderar på vad ni ska servera när ni ska ha Öppet hus eller liknande.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Smaken är olika

  1. Evis skriver:

    Jag gillar inte smörgåstårta eftersom jag inte gillar ost, räkor, tonfisk och leverpastej och därtill har en ytterst begränsad entusiasm för majonäs, men ändå har jag rätt vad det är det sista börjat känna ett visst sug efter att göra sådan. De hade landgång, som ju kan vara snarlikt, på min styvfars fars begravning förra året och när jag väl petat undan räkorna var det inte så dumt.

  2. Småländskan skriver:

    Jag älskar smörgåstårta! Men bara om det inte är för mycket joxs och majonnäs i den! Min sonhustru (eller vad det heter när hon är sambo med sonen) gör otroligt goda såna i olika varianter.

  3. Fia skriver:

    Min ungerske sambo har berättat att kvinnan som får smaka Kalles Kaviar i Budapest säger något i stil med ”äckligt” när hon har tagit sin tugga.

  4. frktjatlund skriver:

    Evis: Det måste var åldern. Är det inte lite panchovarning över smörgåstårta? Men vad har du på dina mackor? När du inte gillar mina någon favvopålägg.

    Småländskan: Smörgåstårta måste bedömas från fall till fall. Somliga är goda, andra är det inte. Mycket beroende på den som äter och vilka preferenser den har.

    Fia: Nu blir jag förvånad. Inte över att ungerskan säger att Kalles kaviar är äckligt. Mer över din ungerske sambo. Honom har jag inte anat på din blogg. Eller har jag läst slarvigt?

  5. Evis skriver:

    Tror definitivt att det är åldern, hos vissa av oss kommer pensionbeteendet decennier i förväg. Jag brukar ha prickigkorv eller möjligen skinka eller färskost. Fast ofta har jag bara smör.

  6. Lillan i Cornwall skriver:

    Min make (engelsman) älskar Kalles Kaviar!

  7. Ullah skriver:

    Jag älskar också smörgåstårta! Bara det inte är lax på den.

  8. Rutan skriver:

    Jag älskar smörgåstårta med allt på och emellan. Snåla smörgåstårtor är inte kul.

  9. Fia skriver:

    Nej, du har nog inte läst slarvigt. Jag har nämnt väldigt lite om människor i min närhet de senaste åren. Vi har bott ihop i snart 1,5 år.

  10. frktjatlund skriver:

    Evis: Skinka är en favorit, men jag är ganska skeptisk till färskost. Keso är så gnälligt mellan tänderna.

    Lillan: Min make också. Han kan äta en hel Leksandsknäcke-rundel med kaviar. Helst toppad med kall potatis och lök.

    Ulla & Rutan: Samma här. Men jag har aldrig gjort någon själv eller köpt någon. Vill helst bli bjuden.

    Fia: Det var då för väl. Att jag inte missat den typen av information.

Kommentera

