Dagens läxa

Om en närstående ställer en uppriktig fråga ska du ge ett uppriktigt svar. Inte komma dragande med vita lögner bara för att du inte vill såra. Det trodde jag gällde i alla lägen. Åtminstone i den allra närmaste familjekretsen.

– Vem har störst mage? Jag eller Brorsan?
Den frågan kändes väldigt uppriktig. Och självklart luftade jag min osminkade åsikt: Du.

Vilket liv det blev. Maken tyckte nämligen precis tvärtom. För han hade i smyg jämfört magstorlekarna i spegelbilderna när han och brorsan passerade diverse skyltfönster. Där syntes det tydligt vem som hade störst mage. Tyckte Maken och inte var det han själv.

Där började en diskussion, som höll i sig hela kvällen. Först avhandlades själva definitionen för mage. Var den börjar och var den slutar. Är det magen, som sticker ut längst, som är störst? Eller är det den som brer ut sig mest, som är det?

– Det spelar ingen roll. Din är större. Och varför frågar du, om du inte vill veta min åsikt?
– Jo, jag vill veta vad du tycker. Om din åsikt överensstämmer med min.

Så hädanefter ska jag tydligen besvara varje fråga med ”Vad tycker du?”. Om jag vill undvika meningslösa tankeutbyten.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

