Äta bör man

Jag lider fortfarande av sviterna från 1970-talet. Den period i mitt liv då vi hade uruselt med pengar. Under lång tid hade vi 100 kr per vecka i matkostnader. Enligt SCB motsvarar det 565 kr i dagens penningvärde. Och det skulle räcka för två vuxna och två små barn.

Varje torsdag damp veckans reklamtidning ner i brevlådan och den innehöll bland annat matvaruaffärernas extrapriser. Som jag studerade noga. Och sen kryssade jag emellan de fyra butiker som låg på gångavstånd. Handlade lite här och lite där utan att skämmas det minsta. Mathållningen styrdes helt av vad som för tillfället erbjöds till lägre pris.

Nu har vi ett helt annat ekonomiskt läge. Men beteendet sitter fortfarande i. Inte så att jag väntar med iver på veckans gratistidning. Men innan jag bestämmer mig för dagens middagsmat, kollar jag in veckans reklamblad för Ica Aptiten, Hemköp Mariahallen och Coop Zinkensdamm. På nätet numera.

Och jag ser att Hemköp har kycklinglårfilé, halloumi och färska rödbetor, Coop erbjuder fläskfilé och mozzarella medan Ica har entrecote, Lallerstedt såser och kronärtskockor.

Jag ruvar på vad det blir på vägen hem. Men på fredag-söndag vet jag bestämt vad det blir: hummer. Mer lätt lättlagat än så kan det knappast bli.

Och knappast godare, heller.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Äta bör man

  1. Telefonissan skriver:

    För att leva riktigt billigt måste man ha gott om tid. Perioder av föräldraledigt och arbetslöshet har gått ganska bra med ungefär den matbudget du nämner. När jag har mycket jobb och bra inkomster så blir det snabbrundor i närmsta affär och dyrt och dåligt planerat.

  2. Ullah skriver:

    Är det gott med hummer? Har aldrig smakat.

  3. frktjatlund skriver:

    Tfn: Precis. Jag var föräldraledig när vi levde som snålast. Men trots att det var närmare 40 år sedan, har ränderna inte riktigt gått ur.

    Ullah: Hummer är svinullagott. Dessvärre missade jag extrapriset den här gången, eftersom vi hastigt och lustigt stack till Skåne.

Kommentera

