Gårdagen

Kan rubriceras som en mellandag. Inga destilleri. Ingen kultur. Mest förflyttning. Vi tog färjan från Orkney och valde den ödsliga vägen söderut. Den som slingrar sig över inlandets torvmossar. Samma torv som används för att få till den mer eller mindre rökiga smaken i whisky.

Tv-tittande skulle kanske kunna klassas som kulturellt. Men inte igår. Channel 4 kör då och då maratonomgångar med Come dine with me, den engelska versionen av Halv åtta hos mig. Här är det fem, som bjuder på middag. Och man kör alla fem avsnitt efter varandra.

Helge Skog är mycket spydigare här. Programmet är över huvudtaget mycket stökigare. Man får inte se så mycket av deltagarnas hem, nästan ingen matshopping och det verkar alltid finnas med någon stökig människa i gruppen. Någon som dricker för mycket eller anstränger sig för att skapa bråk.

Flera deltagare är dessutom väldigt kinkiga med maten. Skjuter tallrikarna ifrån sig och vill inte ens smaka. Och det man får se av hemmen befäster fördomar. Folks hem är inredda ungefär ut som 80-talets husvagnar. Blommigt och ryschigt.

Efter det såg vi faktiskt EM-finalen. Maken gladdes över att Italien fick spö. Mest för att det kanske täpper till munnen på Enzo. Hans italienske arbetskamrat, som lever i vanföreställning den Italiens förträfflighet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gårdagen

  1. Lillan i Cornwall skriver:

    Hej igen! Anledningen till att Come Dine With Me visas blockvis är den att de är avsnitt från tidigare i veckan som visas i repris över veckoslutet.

  2. Fia skriver:

    Det är väldigt roligt att läsa dina reseskildringar! Jag sitter och skrattar för mig själv åt dina kluriga formuleringar.

  3. Telefonissan skriver:

    Men nu har ni visst hamnat i radioskugga… Vi som fortfarande försmäktar vid våra skrivbord kräver lite god förtströelse! Jag kom förresten att tänka på filmen Local Hero. Den har ju repriserats endel men det känns som läge att se den igen, inte minst för musikens skull. Det finns tydligen en by som heter Ferness men det var inte där de filmade såvitt jag vet.

  4. frktjatlund skriver:

    Lillan: Jag misstänkte det. Brittisk tv verkar krylla av program där man betygsätter varann.

    Fia: Tack! Jag återkommer när tillfälle ges.

    Tfn: Som jag kommer ihåg det utspelade sig filmen i en kustort och jag hittar inte någon sådan på kartan. Men det är kanske är dags även för mig att se om den.

Kommentera

