Vidare norrut

Dagen började bra. Eller som vanligt, med ett destilleribesök. Efter det petade vi, det vill säga jag, in ett slottsbesök. Ett slott som fortfarande är i privat ägo, men som öppnats för allmänheten, för att ekonomin ska gå ihop. I den stora trägården visade en falkenerare upp konster med hökar, falkar och ugglor.

Sen började Makens högra överkäke spöka å det grövsta. Tanden är rotfylld och för ett halvår sedan amputerades en rot av tre. Just för att den roten inte verkade må så bra. Nu verkar den må den ännu sämre och fantomvärker. Nästan så att somliga hade lust att vända tillbaka till Edinburgh och ta första bästa plan hem.

Nu blev det inte så utan vi fortsatte norrut och tog färjan till Orkneyöarna. Där bor vi på ett litet hotell vid hamnen Kirkwall. Maken ligger på rummet och kvider och lider. Själv har jag tagit tillflykt till loungen där signalen är tillräcklig för att jag ska komma ut på nätet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vidare norrut

  1. Fia skriver:

    O, vad häftigt att se uppvisningen med fåglarna! Hoppas du tog bilder som du kan publicera!

  2. YANJAA! skriver:

    Gud vad kul med Skottland, fett interessant!

  3. Hjälpen för tandvärken finns ju nära till hands. Gurgla whisky….

  4. frktjatlund skriver:

    Fia: Ja, det var jätteintressant med fåglarna, men jag glömde att fråga varför falkarna hade läderhuvor. De bilder jag lagt ut kommer antingen från min mobil eller så har jag i några fall knyckt från wikipedia. Men the real thing kommer senare.

    Yanjaa: Välkommen hit! Jag lovar att det kommer mera.

    Mjölgumpa: Han fick gurgla i gin. Av ekonomiska skäl. Och jag var tvungen att köpa en irn-bru bara för att smaka. Men jag kan inte påstå att det gav någon mersmak. Jag håller mig till Ale.

  5. Cici skriver:

    Tänk att behöva bo ett ett sånt där spökslott! Hoppas att det var trivsammare inomhus än vad utsidan ger intryck av. För att inte tala om vilken tid det måste ta att städa ett hem av den där storleken.
    Falkenering låter intressant. Jag har sett det på tv men inte i verkligheten. Huvan har dom på sig när dom sitter på falkenerarens arm för att hålla sig lugna och inte börja jaga när som helst, som jag har förstått det.

    Tandvärk är inte kul, hoppas att det ger med sig.

Kommentera

